Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 13-lag-moral-och-etik
Läst 830 ggr
IdaL
0

Reklam och bilder

Hej!

Jag har fått ett mejl idag ang. att dom vill ha bilder till en reklam produkt, jag har mest bilder på islandshästar från tävlingar (det skulle vara på islandshästar) och kan ju därför inte använda bilder där ryttaren syns men då undrar jag,

får jag använda bilder på t.ex. hästen i porträtt där man inte kan idenifera ryttaren dvs att kanske bara ryttarens händer syns?

Får jag ta bilder från en hage jag fotograferat utan ägarens tillstånd? (bara med hästen på bild)

Diizkmedel
0

Jag tycker att det är helt ok med den första, där ryttaren bara syns i profil. Men kanske inte med den andra, det finns dem som inte vill att man ska fota deras hästar ;)

That that don't kill you can only make you stonger

Monday
0

Bilder där du kan identifiera ryttaren på får inte användas till reklam utan dennes medgivande. Bilder på hästar fotade i hagen får användas, om jag inte har helt fel.

http://www.regret-nothing.com

Jojaton
0

Jag tror inte att det ska vara några problem om man bara ser händerna. Och om den andra bilden är tagen på allmän plats så får den väl publiceras i reklam också?

Johanna - Instagram

Mari
0

Bilder där man bara ser ryttarens händer är ok att publicera - de kan man inte identifiera ryttaren med.

Bilder på hästar i hagar är ok att publicera, ingen har väl sagt åt dig att du ej får fotografera där ? Isåfall är det helt ok.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isak
0

Djur skyddas inte av PUL vad jag kommer ihåg.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

IdaL
0

Tack så mycket alla. Jag har hittat bilder från islandshästar i hagar som jag tog på ett öppet hus på ett islandshäst stall, det är alltså okej om jag låter dom använda det då?

Mari
0

#6 Ja det ska vara okej, bara inga människor kan ses och identifieras. Ser man ryggen på någon så är det ju ok :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaL
0

#7 Tack så mycket för svar, jag ville bara va på den säkra sidan Flört