Kritik: Vinterbilder
Tidigare idag var jag ute på en liten fotostund i hagen. Jag fick några bilder som jag faktiskt blev riktig nöjd med. Jag skulle vilja ha kritik på dessa bilder och se vad ni tycker.
Mvh Amanda, www.amandabernstrom.tk
Bilderna blev något små, säg till om ni vill ha dem större.
Skulle vilja se #1 i ett större format.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Om det är några fler som ni vill se i större format så säg till!
Bild 1: Snyggt steg, bra skärpa, bra färger. Ljuset ser bra ut, det är bra exponerat. Dock tycker jag att det är lite tråkigt att hela bakgrunden är vit, skulle ha varit roligare med något som bryter av, lite träd eller så. Nu ser det nästan ut som en studiobild eller nåt. Kompositionen är bra och i allmänhet är det en mycket bra bild som faller mig i smaken, 
Bild 2: Underbar!! Snygga färger här, härligt steg och bra komposition. Du har verkligen lyckats bra med att fånga den riktigt vintriga känslan med mycket snö. Träden i bakgrunden ger mer liv till bilden, det var precis dem jag saknade i första bilden. Dock är träden kanske aningen mörka, om jag var du skulle jag nog försöka ljusa upp dem en aningen i PS eller liknande. Men en riktigt fin bild, jag är väldigt förtjust i den, en sådan bild jag skulle vilja ha i typ A1 format på min vägg (framför allt om det var jag som hade tagit den,
). En mini petitess skulle vara att om öronen var framåt så skulle vilden vara ännu bättre tror jag.
Bild 3: Fin bild, men dock tycker jag inte att den är i klass med de två första. Fint att det är många hästar och skärpan är bra. Kompositionen är helt okej, dock känns det som om första hästen verkligen är på väg ut ur bilden. Lite mörk kanske, främst träden bakom. Annars helt okej bild.
Bild 4: Mycket fint steg, och bra motiv. Kompositionen är bra! Dock känns bilden för mörk i färgerna, både hästen och bakgrunden. Skärpen ser bra ut, men lite svårt att avgöra på så liten bild. Tyvärr är det ett mycket smal träd eller en pinne eller vad det är i skogen som har lite rödorange färg som tar väldigt mycket uppmärksamhet ifrån hästen tycker jag. Den är den enda saken i bilden som har lite stark färg och det gör att jag dras dit med blicken. Dock förstår jag att det är svårt att styra över. I alla fall en bra bild, inte riktigt i klass med de första två, men ändå bra.
Du är riktigt duktig! Bra bilder med riktigt bra skärpa och ljus ändå. Vad har du använt för utrustning? Men dess värre förstörs bilderna över din logga som går rakt över hästarna. Sätt loggan nere i kanten istället, bildernas betyg skulle stiga ännu mer då. För det är irriterande att se på bilder med fet logga och jag tror att du kan skydda dig mot stölder även om loggan inte sitter mitt i. (Sedan är det en övervägning också, om man tycker det är värt det att ge ett bättre helheltsintryck av sina bilder till betraktaren men istället kanske stå ut med att någon bildstöld någon gång.)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#9 Tackar så jättemycket för all kritik. Det var verkligen värt mycket!
Jag ska försöka redigera lite i PS och se vad jag kan göra. Angående loggan så kan jag självklart flytta på den. De bilder som kommer upp på hemsidan kommer ha loggan i hörnet.
Jag andvänder inte alls någon speciell utrustning, kamerahuset jag äger heter Canon 1000D och jag andvände mig utav objektivet Sigma 70-300.
Tack än en gång!
#11: Jag tycker bättre om bild två. Den här hade inte samma fina steg och hästen ser lite tjockare och klumpigare ut här. Dock hade en blandning mellan dem nog varit perfekt, XD
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#12 Okej, tack!