Lämpligt bildpris?
Vad ska jag ta för en bild som
ska användas i marknadsföring'
Den ska vara högupplöst
Ensamrätt för köparen
Bilden används endast för ett ändamål
Mitt namn får finnas med på ett diskret vis.
???
Puttar!
Hur många exemplar ska bilden tryckas i?
Ska de köpa hela rättigheten till bilden så att du inte får använda den själv sedan längre eller ska de köpa den så att du får fortsätta ha den men inte sälja den till fler?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag vet inte riktigt hur många ex..
Dem köper rättigheten så jag får använda bilden men kan inte sälja vidare.
Tack Anna,
men vad hade ni satt för pris?
Mellan 5 och 10 000:- hade jag själv tagit. Och det är bara det som dyker upp i huvudet på mig utan att ha kikat i prisguiderna jag pratade om innan.
Priset avgörs mycket på hur stor upplaga bilden ska tryckas i.
Sitter inte vid min ordinarie dator och har bara en prisguide från 08 tillgänglig.
Reklambroschyr, katalog osv. ligger priset mellan 2300-5400 för en upplaga mellan 5000-500 000. Detta gäller en liten bild. För uppslag/omslag ligger priset mellan 4300-9000 (upplaga är samma som ovan). Sen finns ju halv- och helsida att välja på därimellan;)
För en anonns ligger priset mellan 3600-12000 för en upplaga mellan 5000-3 miljoner. Gäller liten bild. För uppslag ligger priset mellan 6100-37000. Upplaga samma som ovan.
För affischer, utomhusreklam, förpackningar, vykort osv är priserna andra.
Enklast är om du skaffar en aktuell prisguide om du är osäker.
Rent spontant tycker jag många gånger att många härinne ger bort sina bilder för billigt. Högupplösta bilder kostar och ska kunden dessutom ha ensamrätt, ja då finns ju ingen anledning att vara billig. Naturligtvis behöver man inte vara överdrivet dyr heller, men pris enl. branchpraxis är aldrig fel.
Lycka till och grattis!
Pernillha Engström - www.penphotograpy.se