Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1126 ggr
Mari
0

Macrot dött

Nu är mitt macroobjektiv i princip dött! Gråter

Skulle testa det nu för att få lite fina bilder på kattens öga men det verkar som att motorn har gett upp, det låter och låter men den hittar ingen skärpa eller så. Fungerade i början men nu går det inte alls.

När jag försöker fota manuellt och leta skärpan så fungerar det men det är inget jag vill göra.

så jag får se detta som en "chans" att unna mig ett nytt - och bättre! Någon som har förslag på något bra? Till canon.

Det jag har nu är ett Sigma 55mm 1:2,8 DG Macro

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Magster
0

Du kan inte tänka dig ge bort objektivet, alternativt sälja för liten summa? Jag är i så fall intresserad.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Denna kommentar har tagits bort.
ElinP
0

Kanske ett Nikkor 1.8? Dom är ganska billiga och jätte  bra!Glad

Mellliie
0

#2 Står att det ska vara till Canon. ;)

Isak
0

Jag har ett Sigma 150mm macro som jag är supernöjd med.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

isabelle_
0

#3 1,8 objektiven är inga macron plus inte Canonfattning på Nikon objektiv.

Hmm.. Du kan ju alltid köra på Tamron eller Sigmas modeller.. Gå in på Cyberphoto och sök efter macroobjektiv till Canon i deras alternativsöksak för objektiv sedan läsa deras produktrecensioner om dom.

Mari
0

Tack för alla tips! Blir så varm inombords av all hjälp Skrattande
Ska kolla igenom alla länkar under morgondagen.

Ang. mitt objektiv så ska jag höra först med min syster om hon är intresserad, annars tänkte jag lägga ut det billigt på tradera.

#2 Tack för tipset men jag har ingen nikon utan en canon så objektivet passar tyvärr inte.

Ett macro måste jag ha nu när våren närmar sig! Iofs har jag ju macroläge på mitt tamron 70-200 2,8 men ett "riktigt" macro är mycket mer händigare att arbeta med.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jojaton
0

Sigma 150/2,8 macro är underbart! Har även hört mycket gott om Tamrons 90/2,8 och Tokinas 100/2,8 Glad

Johanna - Instagram

Mari
0

#9 Har du sigmas 150/2,8?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jojaton
0

#10 Ja det har jag :)

Johanna - Instagram

Mari
0

#11 Låter autofokusen mycket på den? Läste i några recensioner att flera upplever den som högljudd.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jojaton
0

#13 Jag har aldrig upplevt den som högljudd - tycker den är otroligt tyst! Det enda minuset jag har på autofokusen är att den är så snurrig, men det är ju ett macroobjektiv trots allt…

Johanna - Instagram

Mari
0

#14 Snurrig? Alltså att den har svårt att hitta fokus?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jojaton
0

#15 Precis. Den kan ha riktigt svårt att hitta fokus även när det är tydliga kontraster/väldigt bra ljus, men det problemet finns väl hos de flesta macron.

Johanna - Instagram

Magster
0

#16 Lätt hänt när det kommer till objektiv med lågt bländartal, de är känsligare och snurrar lätt till sig för de hittar hela tiden nya fokuspunkter. Detta ska dock inte ses som en nackdel då det visar att objektivet är flexibelt och känsligt, snarare att man måste lära sig vara stilla på handen och sikta rätt, alternativt kunna fokusera manuellt. Glad

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jojaton
0

#18 Precis, fast ibland räcker det inte med att vara stadig på handen, inte med mitt iaf. Men jag har lärt mig att fokusera manuellt Glad

Johanna - Instagram

Isak
0

#19 Men när man väl är stadig på handen så blir det ju underbara bilder med 150-macrot. :)

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Jojaton
0

#20 Absolut, älskar det objektivet Skrattande

Johanna - Instagram