Fota hoppning i mörkt ridhus?
På söndag ska jag fota min allra första tävling! Jag har fotat i ridhus tidigare med bilderna blev mörka och suddiga. Vad har ni för tips till en amatör? Ska jag ha min externa blixt?? Hm, undra om det är uppskattat… jag hade inte tyckte det var kul med stark blixt om min häst inte tyckte det var ok…
Ja ja, kom med alla tips och råd ni har på lager! Jag har en Nikon D40 med ett 18-55 och ett 55-200 objektiv. En extern blixt och stativ.
Vad har objektiven för bländare?
Jag tycker inte du ska använda blixt, det är inte särskilt snällt mot ryttarna eller deras hästar. Det finns väldigt många hästar som är känsliga mot blixt så det är stor risk att du då råkar förstöra för ryttarna.
Jag tror att det kan bli knepigt. Utifrån mina gissningar så har dina objektiv inte så stora maxbländare och då kommer det att bli mörka alternativt suddiga bilder. Det du kan testa är att höja ISO:t så högt som möjligt, men det kommer resultera i korniga bilder med sämre kvalitet. Dock kanske det är värt med om du har en chans att få lite skarpare bilder?
Tyvärr går det inte göra några underverk, utan man får ta det för vad det är. Kanske du inte ska förvänta dig för mycket utav bilder ifrån sådana här evenemang och istället satsa mer på att fota utomhus med den utrustning du har? Det tror jag kommer ge dig definitivt skarpare och finare bilder, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag vet inte alls vad objektiven har för bländar "kapacitet". Jag kan inte såntdär. Vet bara hur jag ställer in kameran 
Ja utomhus säsongen är ju bättre! Ska försöka fota lite ryttare till och från ridhuset också. Kanske kan bli nåt bra om det är fint väder.
Blixen stannar hemma då. Jag funderade just på det. Jag själv skulle nog inte uppskatta om någon skrämde/störde min häst på tävling!
Är det Kit-objektivet du har, alltså det som är 18-55 mm? 
Hm, det satt på när jag köpte kameran så det är det nog…eller? 
Använder det väldigt sällan för jag tycker man måste gå så nära för att bilderna ska bli bra. Kör med 55-200 i stället om jag inte fotar inne där det är trångt.
Okej! Om objektivet följde med kameran så äre Kitobjektivet.
Kiobjektivets bländare är F/ 3.5 är minsta bländaren på det! Jag har också en Nikon D40.