Kritik: Annorlunda vinterbilder

Bild 1: Jag gillar bildidén väldigt mycket och utförandet blev ganska bra. Skärpan, ljuset och färgerna är toppen. Likaså vinkeln och steget hos hästen. Men det jag tycker bilden faller mycket på är rörigheten. Trots kort skärpedjup känns bakgrunden aningen rörig men framför allt förgrunden blir väldigt rörig. Dela så sticker den in en stor fet stock (?) till höger i bild som jag inte blir riktigt klok på och dels så sticker det in lite smågrener till vänster i bild som jag stör mig på. Utan dessa instickande grejer skulle bilden vara mycket bättre och framför allt mindre rörig! Sen är jag lite osäker, ser lite ut som om bilden lutar en aning, men jag är lite osäker på det…
Bild 2: Ännu en toppenbildidé! Dock önskar jag att du hade tagit ett litet steg till höger innan du tog bilden. Just nu känns det som om det är väldigt mycket trädstam i bilden och lite för lite häst. Det korta skärpedjupet ger den snygga effekten till bilden, men jag hade faktiskt önskat aningen längre skärpedjup. Det är för att först när jag så bilden insåg jag knappt att det var en häst i bakgrunden. Hade hästen fått lite mer utrymme och lite tydligare konturer tror jag att själva bildidén hade kommit fram ännu tydligare och bilden skulle i mina ögon blivit ännu bättre. Och så tycker jag att det är synd att det sticker ut en liten kvist precis över hästen…
Som sammanfattning tycker jag att du har tagit riktigt fina bilder, jag gillar dem båda två! Du är duktig på det tekniska, får till skärpa och bra exponeringar. Bra jobbat helt enkelt!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se