Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 1175 ggr
Anna
0

Ringa viktiga samtal

Jag ska ringa chefsredaktören på ett stort hästmagasin nu i veckan efter att denne kontaktat mig, för att diskutera ett ev. framtida samarbete vad gäller bilder.

Dock har jag extrem telefonfobi och vet att om jag är oförberedd kommer det gå åt skogen… Jag är även duktig på att förstora upp små, orelevanta saker Flört

Därför söker jag nu lite peppning(!) och även lite tips på vad vi inte får glömma att prata om (viktiga saker jag måste ta upp).

Fler här inne som hatar att ringa samtal kanske också kan dra nytta av tråden? Detta är ju trots allt något man måste vara van vid om man vill arbeta som fotograf.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

isabelle_
0

Skriv en lista, jag är skiträdd via mobil, osv.. Men om man slappnar av så brukar det gå skitbra.

Lagerquist
0

Allas vår käre Ellinor är sjukt telefonrädd så jag har fått göra alla våra samtal… Innan tyckte jag också det var obehagligt men övning ger färdighet och nu är det nemas problemas! Lite svårt att öva upp inför ett samtal förvisso, men som #1 sa så skriv en lista och ha all info framför dig och tänk som att du pratar med personen direkt - man kan säga, vad är egentligen det värsta som kan hända? Och om man jämför det med den positiva utgången så kan man ju konstatera att det är värt det (i de flesta fall)! Skrattande

Metinia
0

Jag har själv verkligen sjukt mycket telefonfobi, det är verkligen hemskt att ringa och prata med okända människor och/eller människor jag är svagt bekant med men inte känner. Men jag har inget direkt tips att ge, kanske du kan för att få det gjort ge dig själv någon slags belöning efteråt? Då skulle jag i alla fall få en liten (om än mycket liten) sporre att göra det trots allt.

Men det verkar ju bra att, även om du har telefonfobi eller inte, skriva upp i förväg vad du tänker säga (det är så himla lätt att tappa bort sig tycker jag, så det är alltid bra med stödord) och vad du vill få ut av samtalet. Du får väl t.ex. fråga vad de vill få ut av ett ev samarbete och vad de kan erbjuda dig i form av betalning. Kanske fråga lite om vad det är för sorts bilder de söker, vill de ha bilder med jämna mellanrum eller bara när det passar? Fundera lite på det så kommer du nog på en del bra saker att ta upp!

NettanLindholm
0

jag har världens telefonfobi ! kan knappt ringa till mig egen mormor ! Tyst

Men jag brukar alltid skriva ner på en lapp hur jag ska börja, i precis ord hur jag ska säga. Sedan mer punktform om man du ska ta upp. det brukar fungera rätt bra. När samtalet väl är igång brukar man bli lite lugnare. Glad

Lycka till!

Jojaton
0

Jag är, precis som flera andra här, också väldigt telefonrädd. Pratar helst inte i telefon alls och kan dra upp samtal i timmar/dagar ibland.

Men skriv upp information, och vad du ska säga. Ibland kan det vara skönt att säga lite av det du vet du ska säga högt innan - brukar hjälpa mig iaf Glad

Lycka till, kommer säkert gå bra! Skrattande

Johanna - Instagram

ElinP
0

Jag tycker du ska skriva en lista på saker du ska ta upp och vad du ska tänka på och det du inte får glömma m.m

Så glömmer du inte bort vad du ringer om och tappar tråden!Glad

Mari
0

Precis som de säger, skriv upp en lista på det du vill ha sagt eller ha svar på.

Ha sedan papper och penna med dig när du pratar så att du kan göra anteckningar, så att du inte glömmer. För ofta när man pratat igenom saker grundligt via telefon så brukar åtminstånde jag få hjärnsläpp och glömma det mesta när man väl lagt på.

Telefonskräck är något nytt för mig, inget jag själv lider av eller någon i min närhet. Hoppas du kan bota din rädsla, det är aldrig roligt att vara rädd för något som man ofta måste göra.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ElinP
0

Jag är lite rädd för att låta dum eller säga något fel som den jag pratar med blir upprörd över, men särskilt när det är någon viktig person som jag inte säger så är jag jätte rädd att säga fel eller låta konstig.Tungan ute

Loviiisa
0

Många kloka ord från ovanstående. Blev förut lätt stressad över samtal, men har börjat vänja mig nu i alla fall (har blivit ett par 'läskiga' samtal vid arbetssökande mm). Det bästa är att skriva ner stolpar på vad du vill ha sagt men ändå lämna utrymme för att kunna 'improvisera'. I mitt fall har det varit katastrofalt att ha en för hårt utjobbad plan innan, eftersom jag får hjärnsläpp om jag kommer av mig det minsta. Så jag vill bara ha ett par stödord.

Ett annat bra tips för att få talet att flyta bättre, hur dumt det än låter, är att någon minut innan man ringer ta ett djupt andetag och sedan säga skönt (alltså högt) och verkligen röra munnen så mycket det går, artikulera ordentligt. Det var ett tips min kompis fick i Svenska C kursen när de skulle hålla tal.

Sen ska man vara medveten om att den du ringer till förmodligen förstår att det kan vara lite kämpigt att prata över telefon angående sådana här ärenden när man inte är van. Men det viktigaste är ju bara att låta trevlig, glad och sålänge man vet att man bara är sig själv så har man i alla fall gjort så gott man kunnat.

Sen är man ju väldigt upprymd när man klarat det med. Det kommer gå utmärkt Anna! Glad

divansson
0

Känner igen mig i det. I våras skulle jag ta bilder för en större hästtidning och jag skulle ringa. Pinsamt värre.  Är Extremt fjantig!

Ringt flera andra samtal, bara man slappnar av och tar det lugnt och verkligen lyssnar på vad personen säger så går det bra, så att det inte blir "va? va? va?" osv.. Är väl bara de första orden som är jobbiga sen flyter det på.  Sen är det ju det vanliga, att inte låta tråkig och allt detdär.

Menmen, Lycka till :)

Metinia
0

Roligt förresten att du har fått den här möjligheten, hoppas ni kommer överrens om något bra! Skrattande

jojjehanna
0

Tycker du har fått bra råd sen glöm inte att denne nog vet att du är ung och har säkert jättemycket överseende med att du är nervös etc.

ssofia
0

Jag hade precis samma problem för några år sedan. Jag kom dock på en snilleblixt, enligt mig iaf. 
Jag började med att prata med min bror om att han skulle rollspela den som jag skulle ringa, efter det gick jag ut och satte mig i uterummet, avslappnat och med ett glas vatten bredvid, tillsammans med min punktlista och ringde upp honom (på den tiden då halebop hade gratis samtal). Det var väldigt lärorikt om inte annat. Han försökte ställa så seriösa frågor som möjligt och jag svarade därefter.

Nu har jag inga som helst problem att ringa ett okänt samtal där man inte vet hur människan man pratar med ser ut!

Monday
0

Usch, hemska telefonskräck. Du har ju fått en heel del bra tips (som jag f.ö. också kommer sno!), annars ett tips som funkat väldigt bra för mig är att inte förbereda sig allt för mycket. Missförstå mig rätt: det är alltid bra att på något sånär veta vad man ska säga, ex punktlisa som nämnts. Men man (iaf jag) tenderar till att förstora upp läskiga samtal som egentligen inte är så farliga om man tänker på dom för mycket. För mig funkar det att skriva punktlistan, sluta tänka på samtalet som skall ske, och sedan någon dag senare/några timmar senare (vad som än funkar) helt plötsligt få för mig att ringa. Lite luddigt kanske, men så fungerar jag. ;)

http://www.regret-nothing.com

JenniferH
0

Jag tyckte också det var ganska obehagligt för några år sedan. Men som någon här skrev, övning ger färdighet!
Fast beroende på vem det är jag pratar med, så brukar jag skriva ner lite kort vad jag ska säga så jag inte glömmer bort det ifall jag skulle bli nervös haha :P Så länge du vet vad du ska säga så tror jag det kommer gå jättebra!

Belindaa
0

Jag har också telefonskräck! Klarar knappt av att ringa till min farbror. Känns som att någon kommer att bita mig i örat eller något Tyst
Haha. Men det är bara att göra det tror jag, inte dra ut på det så mycket. Då blir det bara jobbigt.

Jojaton
0

Haha, jag kom bara att tänka på en sak - när jag är nervös inför ett samtal så brukar jag alltid gå runt - inte att rekomendera då man (jag) koncentrerar mig sämre på vad som sägs, egentligen. Försök sitta i ett svalt rum ensam Glad

Johanna - Instagram

IdaL
0

#17 haha, det känner jag igen alltför väl. Jag går alltid runt när jag pratar och är nervös, jag går från TV-rummet och ut i hallen och tillbaka igen hela tiden. Fast numera har jag lärt mig att (för det mesta, när jag behöver skriva) sitta stilla Flört

Jojaton
0

#18 Haha, tur att man inte är ensam då! Jag brukar av någon konstig anledning alltid gå in på toan där uppe, där golvet knakar. Vilket gör att jag inte hör vad personen säger Flört

Johanna - Instagram

NettanLindholm
0

#17 känner igen det där jag med ! mattor med mönster på är väldigt bra kan jag säga Flört

Anna
0

Tack för alla jättebra tips!

Verkar vara ett återkommande problem detta Flört

annaattlid.se

Magster
0

Hur har det gått nudå, har du ringt än?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

IdaT
0

#17 Är bara att förklara sig skyldig! Vi har dessutom öppet så att det blir sm en cirkel, vardagsrum, kök och hall, omöjligt att inte springa runt där… Och som #20 säger, mattor med mönster är oemotståndliga. Värt att säga är att jag också har telefonskräck, men har tyvärr inga bra tips att dela med mig av (förutom att jag brukar tvinga mamma eller pappa att ringa åt mig).

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anna
0

Nej jag har inte ringt än, han är utomlands till mitten på februari så jag ska ringa när han är hemma igen!

annaattlid.se

Jojaton
0

#23 Skönt att man inte är ensam om att skaffa motion i samband med samtal Flört

#24 Lycka till! Igen.. Glad

Johanna - Instagram

Juicy
0

Håller med om att det är svårt att ringa till okända människor. Man måste ju hinna presentera sig och säga vad man vill på bara några sekunder. Igår ringde jag ett stort djursjukhus här i närheten gällande ett arbetsplatsbesök (i samband med skolan). Min telefon lade av när jag blev ombedd att vänta. Hon trodde säkert att jag lade på för att jag inte orkade vänta, pinsamt värre! I övrigt gick det bra. Ville inte ringa upp, skulle kännas lite konstigt, så jag skickade ett mail med mitt ärende idag istället. Mycket lättare!

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Jojaton
0

#26 Tycker också det är så mycket enklare att skriva! Har letat objektiv på annonser, och hur intressant en annons än kan vara så så skiter jag i den just för att "nås inte på mejlen, ring".

Johanna - Instagram

Juicy
0

#27 Ellerhur! Fördelen med telefonkontakt är ju dock att man får kontakt direkt och kan ställa fler frågor etc. Mailen är det inte alla som kollar dagligen.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Jojaton
0

#28 Jo iof, men hatar ändå att ringa Oskyldig

Johanna - Instagram

[hilevij]
0

jag kan hålla med om att det är lite obehagligt att ringa om viktiga saker, men jag har nog aldrig hört talas om telefon fobi, och att så många här har det! :O Det måste ju vara jätte jobbigt. Hoppas ni komemr på något sätt att bota det.

diesel92
0

Jag e också skit rädd när jag ska ringa x) Men skriv en lista och lycka till! :D Du tar kanon bilder och allt ju!