Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 1205 ggr
Mari
0

Stulen bild

Nu har jag hittat en stulen bild, det var länge sedan sist men nu är jag faktiskt ledsen och besviken.

Ska försöka skriva ihop en faktura och skicka, bilden finns på en annons inne på hästnet och även i tjejens bilddagbok.

Bilden är helt klart stulen då min logga sitter rakt över hästen och jag kan inte hitta någon betalning på denna bild, skickade tu ett gäng provbilder i somras där denna ingick.

Men hur ska jag gå tillväga? Jag vet vem tjejen är, är det bara att fixa fram adressen och skicka iväg ett brev? För ett brev är väl mer seriöst än ett e-mail?

Hur mkt kan jag kräva? 25kr tog jag förra året för webbilder vilket detta är, nu iår har jag höjt till 50kr/st. Så iallafall den summan vill jag ha ut och gärna lite mer eftersom bilden är stulen och olovligt publicerad flertalet gånger

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Amantha
0

Ja mer än 50kr ska du såklart ta! Ett brev är mer seriöst än ett e-mail och det tas mer på allvar om du skickar ett brev till personen. Då vet hon även att du har hennes adress och hon kan inte komma undan sin betalning.

[Next]
0

Är det inte hennes häst då? Jag menar, hur kan den vara på hästnet? :S

Jojaton
0

#2 Hennes häst, men inte hennes bild.

Johanna - Instagram

superboy77
0

För en så liten summa som 50kr finns det väl ingen anledning att ens bry sig?

Med din logga på bilden så får du gratis reklam.

Grejen är den att du riskerar att hamna i tvist vilket aldrig är kul. Och när det handlar om en sån struntsumma så är det inte värt det.

Hon som har bilden kommer inte prata positivt om dig.

Deklol
0

Olovlig publicering: 600kr

Något sånt hade jag tagit :) Sen om du fakturerar hästnet eller flickan som lagt upp bilden är upp till dig.

Gratis reklam? Njaa, snarare ett budskap om att "det är OK att stjäla bilder som har denna loggan!!".
Fakturera skiten ur dom. Flört

Deklol
0

Kan tillägga ang. priset; köper man bilden får man ge 50kr för det. Stjäler man den och publicerar den utan tillåtelse blir det 600 ;)

[Next]
0

#3 ok, jag tänkte att det var värken hennes häst eller bild :S

Mari
0

#4 Precis som Deklol skriver så tycker jag att om jag accepterar detta och bara ser det som reklam så tycker andra kanske att det är ok att stjäla. Jag har en gång skickat dessa provbilder till henne genom en länk på min hemsida där det klart och tydligt stod att bilderna ej får kopieras - inte ens för att förvaras på sin dator. Hon skulle köpa bilderna men efter flera påminnelser om betalning så blev det aldrig av.
Speciellt därför tycker jag att det är helt fel att göra som hon nu har gjort.

#5 tack för prisförslag, vet dock än om jag har mod nog att skicka iväg en faktura, precis som #4 skriver så kommer troligen denna person att inte prata bra om mig efter detta och det är en så pass liten stad så risken finns att jag inte får några bilder sålda alls efter det. Fast eftersom personen ej är myndig så kommer fakturan att skickas till målsman som kanske ser på saken på¨ett annat sätt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Deklol
0

#8 mod? rätt ska va rätt. Om du vill va snäll kan du först be dom ta bort bilden, gör de inte det får du börja fakturera.

MLphoto
0

#8, Bara de som vet att de gjort fel talar illa om personen som påpekat det. Och sådana personer är inte värt att ta till sig av, det vet även andra kunder.

Vill man bli en respekterad företagare så får man se till att se efter sina bilder också, och det innebär även att skicka fakturor när folk bryter mot lagen, hur jobbigt eller tråkigt det än må vara.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Mari
0

Får man som privatperson skicka fakturor då? jag har inget företag ännu utan forsätter på hobbynivå åtminstånde till i höst då jag vill starta företag i mindre skala.

#9 Har du behövt skicka faktura till någon? Om hur har du gjort?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MLphoto
0

Jag har skickat fakturor som privatperson, det är inga problem. Våga ta betalt säger jag bara, personen i fråga måste få svart på vitt att det hade blivit mycket billigare om denne hade köpt bilden och tillåtelsen att använda den istället för att kopiera och använda den olovligt.

Mari
0

#12 Hur mkt anser du att man kan ta betalt? Har du någon mall på någon faktura jag kan använda mig av?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tangotime
0
MLphoto
0

#13, Tycker att deklol's förslag var bra, 600kr. :-)

IdaT
0

#13 I Microsoft word 2007 finns det en mall för faktura. Jag tycker helt klart att du ska skicka iväg en faktura. 600 kronor tycker jag är lite billigt, men kan inte säga en summa du borde ta.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Mari
0

TAck allesammans :-)

Men hur gör jag om personen i fråga inte betalar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MLphoto
0

Måla inte fan på väggen Mari, skicka fakturan och räkna med att personen betalar. Skulle denne mot all förmodan inte göra det, så är det ett "problem" att diskutera då.
Börja med att skicka fakturan helt enkelt. :-)

IdaT
0

Håller med 18, men glöm inte att skriva förfallodag på fakturan… Tänkte du bara skicka fakturan, eller skickar du med ett brev där du beskriver anledningen till den?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Mari
0

Jag hade tänkte skicka med ett kortare brev där jag förklarar varför de har fått en faktura och även försöka hänvisa till lagen/lagar de brytit genom att använda en bild utan lov.

Hur många dagar ska de få på sig att betala?
Tänkte ta tag i detta nu till veckan då jag är hemma igen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MLphoto
0

10 dagar kanske?

WhoCares-01
0

ville bara flika in å säga att tänk på om du sätter ett antal dagar som personen ifråga ska ha på sig att betala så är det från dagen som hon fått det i brevlådan… du har nog redan tänkt på det men för säkerhetsskull… =) sätt ett datum då pengarna ska vara på ditt konto. hoppas det löser sig

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Mari
0

tack för alla tips, i morgon får jag svar från en advokat lite om det här om fakturering om vad man gör om personen i fråga inte betalar mm.
Ska även ringa kommunens konsumentombudsman och höra mig lite för så jag har mer kött på benen.

Fakturan är ifylld och väntar bara på att skickas (som troligen blir via mail då adressen inte finns att hitta på nätet)

Jo blir troligen två till som blir fakturerade då de trots tillsägning flera gånger fortsätter att använda mina bilder.
Är faktiskt lite nervös över vad advokaten ska säga i morgon, han kanske inte tycker att detta är någon idé eller något sånt dumt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tangotime
0

#23 Nu tror jag inte att advokaten tycker det är en dålig idé att fakturera stulna bilder. Men det spelar ju ingen roll vad han/hon TYCKER. Du har rätt att få betalt för dina bilder och stöld är stöld oavsett om man tar en påse godis i affären eller en bild som någon annan har tagit! Advokaten ska bara råda till i hur du ska gå tillväga :-)

Mari
0

#24 Det var så jag menade, skrev nog otydligt :P Vad han/hon tycker att jag ska göra. Vill vara på den säkra sidan så att jag inte gör något fel på något sätt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se