Tips på Objektiv till Nikon D5000
Hej! jag är ny här, och ganska ny med min systemkamera. Har lyckats över förväntan med mina hästbilder…utomhus. Men som så många andra får jag problem i ridhuset. Jag har ett NIKKOR 55-200 och ett 18-55. Men vill ha en med bättre zoom.
Har någon erfarenhet av Nikons 70-300? funkar den bra i ridhus. Något annat tips (på ett inte allt för dyrt) på bra objektiv?
Det bästa om man vill fota i ridhus är ett ljusstarkare objektiv med bländartal runt 2.8. Tyvärr är dessa lite dyrare.
Tillexempel Tamron eller Sigma 70-200/2.8
De ligger runt 7000-8000 kr.
Vill du spara in lite pengar på objektivköp kan du alltid kika efter begagnat!
Ska även finnas ett Sigma 50-150/2,8 om jag inte minns fel som nog är lite billigare.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack för tipsen. Har börjat förstå att ett ljusstarkt objektiv är a och o. har fått tips på ett annat fotoforum från en kille som plåtar mycket hästsport, han var inne på att ett fast objektiv på 85-105 med ljusstyrka på 1,4-1.8. Tror jag ska testa det, har hittat ett Nikon objektiv för ca 3.800. Får se till att ställa mig på bra ställen i ridhusen när jag fotograferar. Men jag ska kika på era två alternativ också, och se om jag känner att jag har pengarna.
Återigen, tack!