Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 600 ggr
AnnaKlara
0

Snabbt svar!

Hej! Jag har länge gått och funderat på att köpa en kamera, då jag är mycket intresserad men det har varit saker pengarna behövt gå till. Nu har jag däremot hittat en Canons EOS 450d för 4900, (inte begagnad), utan objektiv. Visserligen skulle jag helst vilja köpa Nikon d90n, men det har jag tyvärr inte ekonomin till. De billigare modellerna av Nikon (de som säljs fortfarande) gillar jag inte. Jag tänkte fråga om det är en prisvärd kamera som passar som första-system?

Metinia
0

Det är i alla fall en bra första-systemkamera. Priset har jag inte riktigt koll på.

Men så måste jag fråga dig varför du hellre vill ha en Nikon D90? Kvalitetsmässigt kommer du inte märka någon skillnad. Är det för att du tycker den har bättre ergonomi och bättre funktioner (du kan filma med D90 tror jag, vilket du inte kan med 450D)? Om du inte har någon övervägande anledning till att du hellre vill ha Nikon D90 så tycker jag att du ska välja Canon EOS 450D. Men om du har en eller flera bra anledningar till att du vill ha just D90 så tycker jag faktiskt att du ska vänta och spara ihop till mer pengar. Den kamera du väljer kommer du att "dras med" flera år och då tycker jag att det är viktigt att det känns riktigt rätt och att du gillar din kamera.

AnnaKlara
0

#1 Rent överlag gillar jag mer Nikons kameror, ligger bäst i mina händer helt enkelt, dvs gillar jag mera D90s ergonomi. Sedan har jag fått uppfattningen att D90 är större, vilket jag föredrar. Filmfunktionen har ingen betydelse, inte på en systemkamera där jag först och främst vill fota.

Jo, jag tänker i samma banor som dig angående det. Grejen är att kommer ta så lång tid innan jag får ihop de pengarna, då jag har mycket annat med min häst och så som behöver betalas. Det är i princip presentpengar som går till kamera.

IdaT
0

För att vara helt ärlig, trots att jag är canonist. Du ska inte köpa 450D, det är en bra kamera, och jag har "lillasystern" 400D som jag är nöjd med. Men om du tycker att D90 ligger bättre i handen kan jag lova att du kommer ångra att du köpte en 450D istället.
Jag funderade ett tag på att byta till nikon, men nu när jag har fotat med nikonkameror ett par gånger så skulle jag aldrig kunna tänka mig att byta, jag har helt enkelt snöat in mig på canon.

Dock tycker även jag att greppet är lite litet, och det är därför jag funderade på att byta. Men det är mycket roligare att fotografera om man trivs med sin utrustning! Därför tycker jag att du ska vänta och spara ihop till den kamera du verkligen vill ha, för ditt fotograferande kommer gå bättre, trots att det inte är någon skillnad kvalitetsmässigt på dom två olika kamerorna.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.