Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 4317 ggr
olympiathurfjell
0

Fotografera i Ridhus

När jag ska fota i ridhus så blir det alltid subbigt. Vad ska jag ha för inställningar/programm? Ska jag ha blixt? Jag har en Conon EOS 450D

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

plarsson
0

Att fotografera i ridhus är aldrig någon hit enligt mig. Det beror helt på vilket ljus det är och vad du har för utrustning. Ska du fotografera med blixt ska du kunna matcha kamerans inställningar med blixten, popup blixt rekommenderar jag inte.

Men om det nu är så att du absolut vill fota i ridhus skulle jag rekommendera inställningar ISO 800, bländare 3,5-4,5 och slutare runt 320 max! Med så pass högt ISO så bered dig på brusiga bilder, men med dåligt ljus måste man tyvärr gå upp på ISOn för att få någorlunda bilder.

Tyvärr så är inte 450D den bästa kameran, satsa istället på utomhusbilder, det blir så mycket bättre färger och finare bakgrund = MYCKET bättre kort!

Haag
0

#1 förstår inte riktigt vad du menar med att 450d inte är den bästa kameran?
Det är ju mer objektivet det hänger på om man ska få lyckade ridhusbilder.
Jag har själv en canon 400d och jag tycker den är riktigt bra på iso 800-1600, det är mer mitt objektiv som har hindrat mig.

Träna, träna är vad jag skulle rekommendera, det finns ingen genväg till framgång ;) Men för de riktigt bra bilderna bör man nästan investera i ett objektiv med låg bländare (2.8 typ.)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Anna
0

#1 Förmågan att fota inne i ridhus hänger inte överhuvudtaget på kamerahuset utan på objektivet.

Jag har fått lika bra inomhusbilder med min Nikon D50 likaväl som med min D200 (md optiken Nikkor 80-200/2,8).

Det finns en artikel om att fota i ridhus, läs den!

Själv brukar mina inställningar hamna på F2.8, ISO 500-1600 och slutartid 1/100-1/500 ca, beroende på effekt, ljus samt hästens färg.

Ska du fota med blixt inomhus rekommenderar jag en extern blixt, de inbyggda ger inget bra resultat.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

plarsson
0

Det jag menar med att kameran inte är den bästa så syftar jag på ISO egenskaperna. Du kan ha ett toppenobjektiv men man kan inte jämföra en kamera med sämre ISO egenskaper och med en som har väldigt bra ISO egenskaper. Det blir stor skillnad på om det blir brus eller inte och hur pass hög slutare du kan ha.

Anna
0

#4 Helt sant, men Canons "billiga kameror" (350d, 400d, 450d osv) är ändå rätt bra på brus tycker jag. Jag kan fota med ISO 1600 med mina Nikon D50 & D200 utan större problem även om man hellre håller sig vid under 800.

annaattlid.se

Haag
0

håller med #5 :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

plarsson
0

#5 På 400D kan du inte gå över 800 ISO, det blir alldeles för brusigt. Själv försöker jag hålla mig till 400 och vid nödläge går jag upp till 800.

Har själv ingen erfarenhet av Nikons kameror så där kan jag inte säga något.

olympiathurfjell
0

*3 vart hittar man artiklarna? :O

Tsck för alla tipps <3

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Anna
0

#8 Gå in på "Artiklar" i menyn under sidhuvudbilden och sedan kommer artiklarna upp på samma sätt/ställe som inläggen du ser nu till vänster.

annaattlid.se

Buuc
0

Jag undrar hur jag ska få bra ridhusbilder med min Sony a200… Har tagit jättefina men usch, Sony ska brusa till allt och alla… -.-'

Anna
0

#10 vad har du för objektiv?

annaattlid.se

Buuc
0

#11 I ridhuset fotar jag oftast med "sport" & teleobjektivet Sony Macro 4.5-5.6/75-300.

Jag har provat att fota med S och M inställningar, vad jag kommer ihåg. Har provat från lägsta till högsta ISO. Med högsta ISO är bilden jättefin, men det är bruset som förstör allt. Även om jag har lågt så blir det brusigt, och jag vågar inte ljusa upp bilden för då blir den ännu brusigare liksom… :/

Amantha
0

Undrar om detta är någor bra "ridhusval"

Jag andvänder mig utav en Canon 1000D med objektivet Sigma 70-300/1:4-5.6, bilderna blir oftast suddiga!

isabelle_
0

#13 Det där objektivet är inget bra val. Du får leta i högre prisklasser med 2,8 i ljusstyrka om du ska ha ett bra val.

Amantha
0

Okej, tack för hjälpen!

Magster
0

Här är artikeln om just detta dessutom.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

FotoAlle
0

För er som fotar med Canon så finns det två objektiv jag starkt rekomenderar - Canon EF 50/1,8, kostar ca 1000 kr - suverän för sitt pris, men i ridhus så kommer man kanske inte tillräckligt nära.

Så därför kompletterar jag med Canon EF 100/2.0 - min nya favorit - fast den är då lite dyrare, ca 4500 kr.

Båda dessa objektiv är också suveräna som porträttgluggar, med fin bokeh :-)

Sen så har jag även fotat en del i ridhus med mitt Canon EF-S 18-135/3.5 och det presterar väldigt bra i kombination med min Canon 50D - kostar ca 3500.