Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 746 ggr
Mari
0

Kritik - Hoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite kritik på denna bild jag hittade i mitt arkiv idag.

Vad tycker ni om ljuset? Fungerar det?

Tar gärna emot tips på hur man kan redigera den till det bättre, nu är den något uppljusad och har sotat ner kanterna lite på bilden.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

Snyggt fotat! För att få den lite ljusare så skulle jag ljus upp skuggor lite samt justera även i mellantoner för att det inte ska bli överdrivet.

Kontrasten kan man alltid dra lite i ;-)

En svag svag vignettering tror jag skulle gynna den här bilden också.

Mari
0

#1 Du får gärna testa på bilden och visa om du vill Glad Jag är alltid så rädd att man ljusar upp bilden för mycket, ofta när jag ljusar upp bilderna så känns de i efterhand så platta även om jag försökt ändra med kontrasten.

Denna säsong ska jag testa att fota i RAW, har märkt att det är bättre redigerinsmöjligheter då

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

#2 häng kvar så ska jag visa :-)

FotoAlle
0

Sådär  - började med att beskära, sedan skapade jag ett nytt lager där jag för justerade nivåerna lite genom dra de yttersta reglagen lite innåt. Sen ändrade jag i skuggor/högdagrar tills jag tyckte att det såg bra ut.

Nytt lager - justering av kontrast

Nytt lager - slutskärpa

Jag struntade i vignetteringen.

Mari
0

#4 Bra men aningen för ljus för min smak, tycker man tappar så mycket "information" i bilden, tack för beskrivningen ska testa detta lite när jag kommer hem :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

#5 - sitter på min bärbara, och den är lite mörk när jag kör på den skärmen, istället för den externa.

Anna
0

Jag hade nog bara ljusat upp den något, höjt kontrasten en aning, beskurit/rätat upp lite samt lagt en svag vinjett. Gillar bilden annars, fint fångat!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mari
0

#7 Tack Skrattande Jag rätade också upp bilden, glömde skriva det men nu när jag ser din upprätning så ser jag att min inte var helt så rak som jag trodde.

Hur gör du när du ljusar upp? Använder du nivåer?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

JenRode
0

Jag tyckte faktiskt om skuggorna och ljuset på orginalet, det gav en varm-sommarkvälls kännsla över bilden! Jag gillar oxå hur du har komponerat bilden och att den var lite sne gör mig inget alls. Från orginalbilden hade jag kanske ökat kontrasten något-men det är ju självklart en smaksak. :)

Mari
0

#9 tack så mycket :-) Du har rätt att det ger en sommarkänsla, bilden är tagen mot kvällen när solen var på väg ner därav det konstiga ljuset + skuggor.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

JenRode
0

ja men precis-jag älskar sånt ljus som blir från sommarkvällar! just bla därför jag fastnade för den! ;P

Anna
0

#8 Jag använder kurvor Glad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se