Kritik - hoppning
Ja, då var det dags för årets första hopp efter den låånga och kalla vintern.
Riktigt härligt var det så jag tog med kameran till stallet och fotograferade när vi hoppade.
Det är första gången jag fotograferar hoppning så jag visste inte vilka inställningar eller något utan jag bara gjorde som jag trodde och själv blev jag ganska nöjd för att vara nybörjare på det.
Men här är 2 bilder som jag gärna vill ha kritik på.
Tar emot all kritik, vill gärna utvecklas i hästsport fotografering 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Jag gillar inte riktigt vinkeln, och sedan gillar jag inte heller vart hästen är i bilden liksom :P
jag är inte bra på att ge kretik, hehe
Bilden skulle vara bättre om huvudet på ryttaren var med och skärpan var rätt. Bakgrunden stör lite också.
Jag gillade inte kompositionen. Att ha med hela ekipaget är ett plus, du missade lite på ryttarens huvud på båda bilderna.
Tack, som jag skrev i inlägget
Jag är nybörjare, har aldrig fotat hoppning innan.
Medarbetare på Djurfoto
Jag skulle nog stå lite längre ifrån hindret och sedan ta det ifrån sidan eller lite mer snett framifrån än vad du har nu. Prova även att ta stående bilder om du tar framifrån/snett framifrån.
Om jag hade tagit från sidan hade det bara blivit hinderstöd eftersom att hindret är så lågt.
Medarbetare på Djurfoto
Vinkeln är alldeles utmärkt. Skärpan är väl inte hundra på den första bilden men det funkar ändå.
Däremot så skulle du ha ställt dig lite längre bak och försökt vänta längre/ta bilder i serie så att du fick lite mer hopp i bilden, samt att det är som andra har skrivit synd att inte ryttarens huvud är med.
När man fotar hoppning utomhus i så pass bra ljus som du gjorde nu så brukar man oftast använda sig av ganska snabba slutartider, samt ISO400 för att frysa språnget - vilket du iof har gjort bra.
Om du tittar i bildens EXIF så ser du vilka inställningar din kamera gick på.
Och sen när du redigerar bilden så beskär - det gör underverk, jag skulle ha beskurit vänsterkanten för att få större fokus på ekipaget.
Men fortsätt träna - du kan bara bli bättre!
Mvh
FotoAlle
Den här är är bättre men måste beskäras. Bakgrunden är rörig men det är inte mycket att göra åt, den tenderar ju att vara det kring ridbanor.
Har du tillgång till ett bildbehandlingsprogram, så justera även kontrasten och färgerna lite, bilder ser lite "black" ut.
Jag lånar din bild en liten stund, för att visa hur jag tänker.
tack, så långt tänkte jag faktiskt inte.
Medarbetare på Djurfoto

Den första bilden tycker jag hade lite konstig vinkel, om det är en liten häst så är ett bra tipps att hålla sig i samma ögonhöjd som det man fotograferar. Sen såklart så har du nogfått reda på att skärpan inte var den bästa, men det var en grymt fin häst!
Den andra bilden hade mycket bättre vinkel, men jag stör mig fortfarande lite på att bakgrunden är lika skarp som motivet..
Den tredje bilden är i en mycket bra vinkel, men jag håller med FotoAlle, bakgrunden är rörig och bilden blev mycket bättre när den var beskuren.
Ett sista tipps är att ha skärpa på motivet och ha bakgrunden lite suddig. Om du itne har ett objektiv så du kan zooma in så kan du ju alltid ordna det i photoshop. :)
tack så mycket :)
Ska troligtvis hoppa på lördag igen och då kan jag alltid testa igen, övning ger färdighet.
sen som jag upplevde det så tycker jag att det är svårare att fota hästar som hoppar lägre än hästar som hoppar högre, känns som att man får med mer språng när det är högre än när det är runt 50 cm :P
sen kan jag säga att bakgrunden kan jag inte göra mycket åt, mer än kanske ändra i photoshop sedan. Bakgrunden kommer alltid att vara rörig så det är tyvärr inget jag kan ändra på 
Medarbetare på Djurfoto