Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 426 ggr
giffan
0

Är det här en okej kamera?

Är det här en okej kamera?

Är ingen super fotograf, men skulle vilja ha en hygglig kamera som tar hyggliga bilder.

Är det här en kamera som kan passa? priset verkar okej, så har ni andra liknande förslag?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

oakstar
0

Tyvärr måste jag avråda från den kameran. Jag tycker det är bättre att satsa på bättre kvalitet. Optiken är inte speciellt bra även om den visslerligen är utbytbar.

Jag föreslår en Canon G11 eller om du hittar en begagnad G10 (mycket prisvärd i min mening). Det är visserligen en kompaktkamera men den har fler och bättre funktioner än 1000D samt en mycket bättre optik som faktiskt är mycket användbar. Dessutom är byggkvaliteten och väderskyddet på topp. Något som 1000D inte kan skryta med. Den funkar lika bra som instegsmodell och det är inga problem att gå från denna till en mer avancerad systemkamera som 550D/50D/7D.

Ni som redan har en 1000D, ta inte illa upp. Det är inte kameran som gör fotografen - det är fotografen som gör kameran.

/m

giffan
0

Okej tack för svar…

Vad tror du om den här då?

Och vad är skillnaden på kompakt kamera och systemkamera?

vad jag har förstått tar en system kamera bättre bilder, fast det kanske inte är så?

~ Anneli ~ 

oakstar
0

Svårt att säga. Jag har ingen erfarenhet av Sony.

Skillnaden mellan en kompaktkamera och en systemkamera (DSLR) är bl.a. att systemkameran har utbytbart objektiv och att sökaren (den man tittar i) ser "genom" objektivet. På kompakten är sökaren oftast ett par linser vid sidan av (ovanför) objektivet, eller helt ersatt av bilden på display:en sk. live view.

Att en systemkamera ger bättre bilder är inte alltid sant. Jag har ibland tagit mycket bättre bilder med min lilla kompakt (Fujifilm F11) än med min tidigare EOS 10D. En viktig sak för fotografen är att behärska sin kamera. En kamera som man inte kan använda ger inga bra bilder. Därmed inte sagt att du inte ska köpa en mer avancerad kamera (system). Jag har själv en Canon 7D som är väldigt avancerad i mina ögon, och kan använda långt ifrån alla funktioner. Men jag kan tillräckligt mycket för att kunna utnyttja större delen av kamerans kraft.

Jag tycker du ska klämma och känna på prylarna. Titta i menyer, läs recensioner på nätet. T.ex. www.dpreview.com.

/m

Den färdiga bilden består av:

20% motiv

20% kamera

40% fotograf

20% tur

giffan
0

#3 Okej, du verkar ju kunna det här en aning bättre än mig =)

Vad skulle du rekomendera för kamera till en som vill fota lite för hemma bruk. Barn och hästar och sånt man vanligen fottar? Och den bör ju inte vara allt för dyr ;)

~ Anneli ~ 

oakstar
0

Det är jättesvårt att rekomendera, det är mycket som spelar in. Men ett par frågor som jag tycker du ska ställa dig är:

Har du för avsikt att utöka ditt fotograferande och köpa fler objektiv/blixt/tillbehör?

Är du villig att släpa med dig din utrustning eller kommer du att fotografera mer om den är lättare att ta med sig?

Jag har en kompis som lagt sin systemkamera på hyllan till förmån för en kompakt (G10)

Vad gäller Sony så har den fördelen av att ha bildstabilisering inbyggt i huset och inte i objektivet. Annars vet jag väldigt lite om Sony.

/m