Överexponeringar
gud vad jag hatar det!
Det förstör ju hela bilden och jag har fortfarande inte kommit på hur jag kan försöka undvika det.
Typ alla bilder jag tar har en massa överexponerade saker runt om kring, bilder som egentligen skulle vara hur fina som helst, jag blir så arg!
Själv älskar jag denna bilden, men jag tror att ni själva ser vad det är som förstör hela bilden 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Överexponeringar är krångligt - fotar du i raw kan du justera det i raw-konverteraren, annars är det ganska mycket jobb i PS, alternativt Lightroom.
Vad har du för inställningar? Ofta har man någon tokig exponerngsinställning när det blir så där överexponerat.
//Alle
Oftast använder jag iso från 200-600, och även kan ändra… bländar antalet (?)
Jag har inte jätte stor koll på detta just nu men ah :P
Typ något sånt iaf, kan visa mera senare :)
Medarbetare på Djurfoto
raw raw raw! fota i raw!
#2 - Det kan vara så att du har råkat ändra inställningarna för exponeringskompensation - kolla i manualen om du inte vet var du hittar det.
Jag ska försöka att läsa igenom manualen i helgen :)
det verkar ju så kompricerat 
Medarbetare på Djurfoto
Min profilbild är en fullständigt hysteriskt överexponerad bild som blev en cool bild efter lite redigering.

Ja, jag hatar de med :/
Hum, lite redigering på bilderna kanske inte skadar, men just dom bilderna som man gillar original är överexponerade, det gör mig otroligt arg :o
Medarbetare på Djurfoto

Lära sig fota manuellt? …
Öva, öva och öva!
Manuellt? :o
tror det får vänta ett litet tag till iaf.
Fick ju kameran i oktober så jag kan inte kameran helt riktigt än, men kanske senare 
Medarbetare på Djurfoto

Det är ju därför det blir överexponerat givetvis.. Det finns ju inga andra sätt att lösa det på.
#13 - har man varit och fipplat på exponeringskompensationen och glömt ställa tillbaka så blir det garanterat överexponerat - det går ju att se i EXIFen men jag vet inte hur man kommer åt den på bilderna som läggs upp här.
En fråga utöver detta.
Vad "händer" när man fotar i RAW? :P
Medarbetare på Djurfoto
Ett alternativ kanske kan vara att använda sig av funktionen autogaffling?? Fler exponeringar med olika bländare av samma kort…
Och sedan mantrat: öva, öva, öva… Ta hellre för många bilder av samma motiv med olika inställningar och ur olika vinklar så ska du se att du kommer underfund med vad som händer.
Fördelen med idgitalt är ju att ett misslyckat kort inte kostar något att "framkalla" 
tack för tipsen,
Det finns ju inget annat att göra egentligen än att öva, och lära mig kameran mer :)
jag gillar inte kameran heller så det gör väl lite att jag ger upp rätt fort när jag försöker med olika saker 
Medarbetare på Djurfoto