Macro fotning på häst?
Jag har idag kommit på hur jag kan använda mitt 18-55 objektiv till att fota macro med! Och nu undrar jag om det är någon som kan ge mig inspiration på hur jag kan fota hästar i macro. Någon som gjort det? Lägg gärna upp bilder i så fall!!!
Hur gör du för att fota med det objektivet som macro fast det inte är det?
#1 Ger dig många bra förslag, med macro är det bara fantasin som sätter gränser
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 + 4 - det är inga macrobilder, jag skulle kalla det detaljbilder, alternativt närbilder.
Bara förslag ;) Man kan ta dem mkt närmare, den på mulen e inte ens tagen med det objektivet ;)
That that don't kill you can only make you stonger
Angående begreppet "macro" - tänk på att du endast får kalla en bild för macrobild om den är fotad med ett objektiv som avbildar i skala 1:1. Alltså ett riktigt macroobjektiv!
Men givetvis förstår man att ni menar närbilder/detaljbilder. Jag tror vi har en artikel om att fota närbilder, kika bland artiklarna! 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#8 Öh, okej. Fick tipset av en fotograf som sa att det var macro fotning. Men skit samma. Folk förstår ju vilken typ av bilder man är ute efter i alla fall. Närbild och "macro" kan det ju vara väldigt stor skillnad på!
Ja, din bild i #7 kan man kalla för macrobild eftersom den är fotad med ett bakvänt 18-55 (antar jag iallafall?). Mitt inlägg var inte direkt riktat till dig. :)
#8 Jasså? Får man endast kalla en bild för macro om det är taget med ett macro-objektiv? Med mitt tamron 80-200 så finns det macroläge som tar minst lika bra närbilder som mitt gamla macroobjektiv, bara man gör rätt.
Får jag alltså inte kalla de bilderna för macro? Även fast man kommer nästan lika nära?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Får och får. En macrobild är en bild fotad i skala 1:1. Den skalan avbildas enbart med macroobjektiv.

ordet macro betyder väll typ 1:1, altså jäkla liten skala, ^^^
Rätta mig gärna om jag har fel.
Okej! Jag hade inte en aning om det. Men kan jag inte få kalla det macro då? Så förstår folk att jag menar riktigt riktigt nära närbilder och inte bara "närbilder" som ex #1? 

altså folk kallar ju det för "macro-bilder" men det är egentligen fel. Så ja, riktigt namn är väll att kalla det för närbilder, men det är klart att folk förstår bättre i allmänhet om man säger macro ;D