Objektiv
Har två frågor:
Vilket objektiv är bäst av följande :
SIGMA 18-200/3,5-6,3 DC OS.
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS ?
Fråga två är om det objektivet som är bäst av de två är bättre eller sämre än dessa två "kit" objektiv:
Canon EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 och
Canon
EF 55-200 mm f/4,5-5,6 USM ?
kissmekate.blogg.se
Svåra frågor!
vad gäller 18-200 tror jag att båda dras med samma problem som alla superzoomar: dålig kantskärpa, vinjettering mm. Cyberphoto har bra tester… Jag tror inte prisskillnaden talar till canons fördel även om bländartalet är lite bättre. (Man måste ändå blända ner för att få bättre skärpa.)
Mot kit-gluggarna har båda superzoomarna fördelen av bildstabilisator. Men canon har uppdaterat 18-55 och 55-250 med IS. Annars tror jag att optik-mässigt skiljer det inte jättemycket.
För foto i ridhus är det en stor fördel med IS eller OS.
Om du vill ha ett tele och har 5000 spänn så hade jag nog även sneglat på sigmas 70-300/4,5-5,6 DG OS
happy hunting
/m

okay.
Känner att det dock vore bra att ha ett objektiv som man kan både ta nära med och på långt avstånd utan att behöva byta.
Men eftersom kit objektiven inte har is fungerar jag på att sälja dem med kameran och köpa ett 18 - 200 med is (eller os).
jag har alltså de två kit objektiven och funderar på att byta ut dem mot ett 18-200 is(eller os). Det är väl en smart idee?
kissmekate.blogg.se