Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 1175 ggr
jennyliljedahl
0

Bryta mot lagen?

Var går gränsen för att man säljer olagligt?

Jag menar, hur mycker får man tjäna per år utan att betala skatt?

Hur seriöst får man vara utan företag och utbildning?

Finns det några gränser?

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Anna
0

Gränsen för att skatta låg på 18199:- år 2009. Vet inte vad den ligger på nu i år, men någonstans där.

Håller du dig under den gränsen (total inkomst per år) så får du vara hur "seriös" du vill även om du inte skattar, har företag eller utbildning.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jennyliljedahl
0

Åh, va bra! :)

Tack för svaret, nu kan jag andas ut :)

Metinia
0

#1: Gäller det även för hobbyverksamhet? Och var mer exakt har du hittat det (på skatteverkets hemsida gissar jag, men har du något länk som jag kan läsa själv på)? :)

Anna
0

#3 Jag har ingen onlinekälla till det, jag läste Företagsekonomi A nyligen och lärde mig det då. Glad Men det står säkert mycket mer på skatteverket.

annaattlid.se

FotoAlle
0

#3 - för hobbyverksamhet gäller att du ska skatt för allt egentligen. Du har även anteckningsplikt, du skall alltså ha ordning på pappren.

Metinia
0

#5: Det är vad jag har förstått också, vilket faktiskt betyder att man ska skatta för sin bildförsäljning om man inte jobbar som fotograf på heltid eller driver ett eget företag.

jennyliljedahl
0

Nu får jag två olika svar, vilket är rätt? :/

FotoAlle
0

Skatteverket om just vad som gäller för skattebefrielse

17 999 kr är gränsen för 2010

Observera att detta gäller endast skolungdom och studerande, vi andra måste vackert deklarera varenda krona!

FotoAlle
0

#6 - om du inte faller in under Skolungdom/studerande, så jag.

Om du som skolungdom/studerande tjänar mer än 17999 så måste du skatta.

jennyliljedahl
0

Så jag som som går i 9:an slipper alltså betala skatt, om jag tjänar under 17999 :-?  :)

FotoAlle
0

#10 - ja. Men du måste ha ordning på dina papper eftersom det är att betrakta som inkomst av hobby om jag inte har fel.

Om du har ett vinstsyfte - alltså vill tjäna pengar på din hobby - då är det inte längre inkomst av hobby utan näringsverksamhet.

jennyliljedahl
0

Vet du bestämmelserna för näringsverksamhet för dom som är under 18?

jennyliljedahl
0

Just nu fotar jag bara för att jag tycker det är kul, men tar lite betalt..

men tänkte att det kan vara bra att veta :)

Metinia
0

#8 & 9: Jag är studerande, men det står inte att det gäller för hobbyverksamhet. De jobb som nämns är endast sommarjobb eller extra-jobb, vilket inte riktigt är samma sak. Men gäller det för hobbyverksamhet också?

I den här broshyren om hobbyverksamhet kan jag inte se att någon minimunsiffra för varken ungdomar eller vuxna nämns… :/

Förlåt om jag verkar inte tjatig, men jag vill bara få riktigt koll på det här, :)

FotoAlle
0

#12 - det finns en del olika alternativ,

Ungt företagande

Du kan även starta ett "riktigt" företag om du är 16 år men då måste du ha målsmans underskrift.

jennyliljedahl
0

# Jag är bara 15 år så det går inte :(

Och jag ska fota hela sommaren :/

Denna kommentar har tagits bort.
FotoAlle
0

Men hur mycket kommer du att tjäna då, tror du?

jennyliljedahl
0

Jadu.. 2000- 3000 :- kanske. mer eller mindre..

FotoAlle
0

#14 - som studerande så får du ju tjäna upp till 17 999 kr - och jag hittade på en annan sida att man inte kan använda sig av inkomst av hobby som studerande då man måste vara löntagare.

Mitt hetaste tips är att maila eller ringa till Skatteverket och fråga dem.

#19 - då behöver du inte göra någonting. Men för din egen skull så råder jag dig att ha ordning på dina papper ändå.

jennyliljedahl
0

Jag skriver ju inte kvitton eller sånt, men räcker det om jag skriver upp själv när jag sålde, till vem jag sålde och hur mycket jag tjänade?

Anna
0

#21 Ja, huvudsaken är att du själv har koll!

annaattlid.se

jennyliljedahl
0

Va bra :)

Tack för all hjälp allihopa :)

Metinia
0

#20: A, ska nog ta ett litet snack med dem, ;P. Men Det lät väldigt konstigt det där med att studerande inte kan använda sig av inkomst av hobby. Menar de alltså att studerande inte kan ha en inkomstdrivande hobby? (kan studerande inte ha någon hobby alls? Flört)

Mari
0

Vinstsyfte? Jag planerar och hoppas ju att få in pengar, fast man går väl inte med vinst om man köpt tex kamera, objektiv osv så att ugifterna är större än själva inkomsten?
Eller är det själva tanken som räknas när man vill ha lite pengar för det man håller på med?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

#21 - varför inte skriva kvitton? Det ser proffsigare ut, ger ett mer seriöst intryck och underlättar för kunden att ha koll på vad de har köpt och när.

#25 - Vinstsyfte: Verksamheten bedrivs i syfte att ge ett ekonomiskt utbyte, därmed inte sagt att verksamheten måste gå med vinst - Alltså om du fotograferar för att tjäna pengar

Så här står det på skatteverkets hemsida.
Det är i sammanhanget viktigt att påpeka att bevisbördan vad gäller lönsamheten/vinstsyftet åvilar den som bedriver verksamheten.

Frågor kring gränsdragningen mellan hobby och näringsverksamhet är alltid bevis- och bedömningsfrågor. Det innebär att en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet alltid ska göras.

Rent allmänt kan följande generella punkter påverka bedömningen:
att det finns en avsikt att bedriva verksamheten varaktigt,
att det finns en affärsplan, ekonomiska kalkyler eller liknande,
att marknadsföring sker för att nå kunder eller en kundkrets,
att särskilda tillstånd finns (om sådant behövs),
att en särskild lokal finns för verksamheten, och
att olika inköp/investeringar gjorts som är typiska för näringsverksamhet

Jag vet att det är snårigt, men jag tror att det är klokt att faktiskt kolla upp vad som gäller så att du har torrt på fötterna.

Isak
0

#25 Du får inte göra avdrag med hela beloppet på en gång om du köper en kamera tex.

Exempel:

Säg att du köper en kamera för 20 000 kronor som beräknas hålla i 5 år, så får du göra avdrag med 4 000 kronor per år.

Detta gäller för saker som är dyrare än 10 000 kronor och som beräknas hålla i minst 3 år. Vanligast är att man fördelar utgifter på mellan 5 - 10 år.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mari
0

#27 Okej men vad menar du med avdrag?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Madick
0

Observera att det är VARAKTIGT. Att fota och sälja lite under sommaren är inte varaktigt.