Beställningar
I helgen gjorde jag mitt första riktigt fotojobb som bokad fotograf på tävlingsbanan, nu trillar massor av beställningar in :D
Men en fråga, jag skriver ut bilderna själv, är inte 150 :- lite dyrt att ta för en utskrift då?
Sänkte iaf till 125 :- nu.
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Det beror på hur stor utskriften är?
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Glömde skriva det, men det är A4!
Det är alldeles för billigt! Tänk på att det kostar bläck och papper för din del, samt att du ska ha lite för arbetet också
Jag tar 250 kr inkl frakt för sådana bilder, A4
Jag tar ju 12 kr för frakt också, så det blir ju 137 :-
Sen har jag ju inte företag heller, så jag vet inte om dina priser kanske är med moms?
#4 - det priset jag angav nu, var det pris jag tog 2005, när jag fotade fälttävlan och tog beställningar - hade inte företag då :-)
Utöver min tid, så hade jag kostnader på ca 40 kr för framkallning och emballage och porto.
Var lite otydlig kanske, sorry.
Iom att jag skriver ut själv så slipper jag ju betala frakten från framkallningen..
Men detta är nog ett pris att börja med, är det många som beställer den storleken så höjer jag längre fram :)
Vad har du för skrivare? Och vad får du betala per bild som du beställer från lab?
I slutändan så är det ofta dyrare att skriva ut själv, annat än enstaka bilder.
Alla mina beställningar tar jag från lab, även om jag har en högkvalitetsfotoskrivare hemma.
Du skrev i din TS att det trillar in massor av beställningar och då är det ofta smart att samordna leverenanserna - får du 15 beställningar en vecka, skicka alla beställningarna samtidigt till labbet - då behöver du bara betala en frakt.
:-)
Jag vet inte vad den heter, tyvärr.
De flesta beställningarna är jpg format, så det är inte så mycket att skriva ut :)
#8 - ? - Hur menar du? Skriver du ut med högsta fotokvalitet i A4 så spelar ju bildformatet ingen roll, det är hur många dpi bilden är i som räknas…
Jag försöker bara hjälpa dig…
Mvh
FotoAlle
Vad är dpi? :)
Förlåt om du missuppfattar mig, jag uppskattar det jätte mycket att du hjälper mig! :)
#10 missförståndet utrett :-D
dpi betyder dots per inch/prickar per tum och talar om hur stor täthet det är mellan färgprickarna - ju större täthet, desto bättre kvalitet.
För tryck behöver en bild ofta vara i 300 dpi, 72 dpi är vedertaget web-format.
Om du tittar i exif på din bild - vad står det där? Hur stor är bilden och i vilken upplösning? I PS under Bild - ändra storlek så ser man också hur stor bilden är i fullformat, och alltså om den funkar att skriva ut i den storlek man vill ha.
Anledningen till att jag "tjatar" på dig att inte skriva ut själv, är att det är mycket mycket dyrare än vad du tror, det blir i stort sett alltid billigare att beställa via labb. Fraktkostnaden från labbet lägger du ju på ditt bildpris :-)
# 11 Storleken på dom jag skriver ut är 3008 x 2000, 300dpi.
Om det är fler som är intresserade av utskrifter så börjar jag beställa från fotolabb :)
För just nu är det typ 1 av 10 som har viljat ha utskrift :)
#12 - okej :-)
Men himla kul att de beställer av dig :-) Bra jobbat
Tack :)
& tack så jätte mycket för all hjälp, jag uppskattar verkligen det!! :)