Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 492 ggr
JenD
0

Tips på kamera?

Hej alla duktiga fotografer Skrattande

Jag hade tänkt köpa mig en digitalkamera nu när min pålle kommit hem och ta lite fina bilder. Jag har intresset men är inte på något sätt avancerad i detta. Tar lite kort här och där.

Jag kan INGENTING om kameror så lite tips på vad jag ska leta efter hade varit supergulligt! Ni kanske tom vet exakt vilken modell, märke osv som är bäst?!

Prislapp inte gärna över 3000:-

Mvh Jennifer

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Metinia
0

Jag är inte så bra på kompakt-kamera-modeller (alltså små digitalkameror kallas kompaktkameror då systemkameror också ofta är digitala). Men jag tycker att du ska försöka kolla på några långzooms-modeller. De brukar lämpa sig bra för hästfotografering då man kommer nära sitt motiv utan att behöva stå så nära. De brukar kosta runt kanske 3000:- så du kan nog hitta någon som ligger lite under 3000. Jag tycker att de generellt sett brukar ge lite bättre kvalitet på bilderna också än "vanliga" kompakt-kameror, men det är nog väldigt olika beroende på vilka modeller man jämför.

Som sagt, jag kan inte tipsa om någon konkret modell, men jag tycker att du ska kolla på märken så som Canon, Nikon, Olympus, Sony, Panasonic och Pentax, de brukar vara märken som levererar bra modeller.

Jag tycker även att du ska gå och prata lite med någon i en fotoaffär. Gärna känna och klämma lite på olika modeller för att hitta en modell som passar just dig bäst. T.ex. grepp kan vara viktigt. Även menyn tycker jag är väldigt viktig på en kamera så det kan vara bra att kolla lite i den. Var knapparna och olika funktioner sitter kan också vara värt att kolla på.

Lycka till!

JenD
0

Jättebra tips, tack så mycket!! Skrattande Jaghar varit och klämt och tryckt på lite kameror och hittat någon jag gillade men det betyder ju tyvärr inte att den är bra.. Det stod om pixlar osv på dom, vad är det minsta som krävs där för att det ska vara en bra kamera? Jag ska kolla med butiken oxå dom vet väl vad dom pratar om Flört

Okej kompaktkamera, man lär sig något nytt varje dag Glad

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

isabelle_
0

Megapixlarna är bara storleken på bilden, om du inte ska göra stora utskrifter räcker runt 7 megapixlar. Läs lite recensioner om långzoomare på te.x cyberphoto.se, där brukar dom kunna veta som är bra och inte.

Denna kommentar har tagits bort.
Metinia
0

Ja, som dijete säger så räcker ca 7 megapixlar gott och väl. Kompaktkameror har så små sensorer (de som fångar upp bilden) (jämför med systemkameror alltså) att det egentligen itne spelar någon roll att stoppa in fler megapixlar. Bilderna blir inte bättre bara för att du har fler megapixlar, de tar bara upp större plats vilket gör att du måste ha större minneskort.

Jag tipsar dig också att om du vill lära dig att fota manuellt senare så kan det vara bra att välja en kamera som har manuell funktion. Det är inte alla av de minsta kamerorna som har det, vilket är väldigt tråkigt för det är roligare att fota manuellt.

Men det låter bra, gå och prata med dem i butiken, de kan hjälpa dig och visa vad de har för utbud, :)

JenD
0

Okej, nu känns det lite lättare att hitta. Skrattande

Tack så mycket allihopa!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Casio Exilim EX-FC100, den har 5 gånger zoom och kan ta upp till 30 bilder på en sekund. Nöjd med den =) Priset ligger inom din prisram

EmelieJolly
0

Jag skulle absolut köpa en lumix om jag var du! Jag har en Panasonic Lumix dmc fx150 och den är nästan lika bra som en systemkamera och tar jättebra bilder :)

cinna
0

En kamera som ligger mittemellan kompakt och system och i mitt tycke är en bra nybörjakamera är Nikon P80. Det finns en nyare modell av den, kommer bara inte på exakt vad den heter nu…

Är jättenöjd med den, men känner att jag håller på att växa ur den pga av mitt fotointresse.

Den har väldigt många av de funktioner en systemare, men är extremt lättanvänd om man är lat och vill ta bilder med aoutomatiken, som man ju ofta gör i början. Flört men det är inga problem att köra alla lägen från auto till mnuellt. Lätt förståeliga menyer är oxå ett plus.

18x zoom, 10Mpix, 13 bilder i sekunden på sportprogrammet och videofunktion…

Hur du än gör så förköp dig inte på en alltför avancerad kamera. Det blir bara jobbigt att försöka lära sig alla tusentals funktioner och det blir jobbigt att ta bra bilder. Kom ihåg att fota ska vara Kul!! Skrattande
Blir det kompicerat med för mycket inställningar innnan man kommer igång blir det lätt att kameran ligger hemma på hyllan och skräpar istället för att få följa med ut i stallet.

Vill du trots allt ha en systemkamrea, kolla begagnat marknade och ta med en fotokunnig kompis vid ett eventuellt köp.

superboy77
0

Då ska du köpa en Nikon Coolpix S8000 (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10381864).

FotoAlle
0

#7 - 30 bilder på en sekund!!! Imponerande!

Det verkar generellt vara en bra kamera, absolut.