Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 2663 ggr
annikamedstortA
0

Fota i regn?

Hej!

Tänkte åka ner till Bassholmen imorgon i hopp om att få några fina bilder - men det står på SMHI att det ska regna, så undrar om någon har några tips på hur man fotar bäst i regn? Inställningar, skydd för kameran, osv. Skulle bli ytterst tacksam :)

Muzzy96
0

Jag ska också dit :D
Men jag är usel på inställningar.. provar mig fram rätt regält med en plastpåse över kameran, haha ;)

annikamedstortA
0

Ja, funderar på att ha först en tröja över kameran (fota genom ärmen liksom), och kanske plastpåse/platsfolie över. Tror att det lätt kan komma genom vatten om man bara har "hemmagjord" regnrock av plast? För säkerhets skull ;)

Men svårast blir det med inställningarna! Tips? ;)

Muzzy96
0

Jag har försökt fota genom armen på jackan, men det gick inte så bra…

men jag har faktiskt inte foat så mycket i regn, bara en gång typ. Kameran överlevde med en enkel plastpåse, hehe..

Men typ… vitbalansen? haha xd

FotoAlle
0

Jag har inget skydd för min kamera, om det inte hällregnar, då stoppar jag den under jackan när jag inte använder den.

Gällande inställningar så har jag inte så stor erfarenhet, gå inte på auto dock så att blixten slår.

Galoppfoto
0

Plastpåsar funkar utmärkt som hemmagjorda regnskydd och man kan få rätt roliga effekter i regn även om jag själv inte är så pass förtjust i att fota i det. Inställningsmässigt så är det stor bländare eftersom ljuset lär minska men det är bara att experimentera sig fram. Prova långa slutartider för lite häftiga bilder vetja :)

/Malin, medarbetare på Engelskt Fullblod
www.ingaballar.blogg.se
"There are fools, damn fools and those who ride in steeplechase"

Elinormaggan
0

NÄr det är "disigt" ska man typ ha låg iso ….,har jag för mig xD hah

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

ElinP
0

Om det är mulet så blir det för mig låga Iso och hög slutartid, vilket kanske är bra om man ska fota galopperande hästar?
Sedan kan man ju ändra ljuskompensation(tror jag det heter), inställningen vid + och -.
Om jag var ni skulle jag fota på Raw också, även om jag vet att man inte får lika många bilder och det tar längre tid så är det lättare att hantera sen om man tycker bilderna blir lite tråkiga pågrund av vädret..

Synd att jag inte kunde åka för jag ska tävla imorgon..Rynkar på näsan

Lagerquist
0

Usch kommer ihåg Ryttarspelen-07 ca 4 dagar med konstant spöregn - inte roligt! Såg senare att det fanns billiga plastöverdrag att köpa till kameran för att skydda mot regn, något jag ska köpa till nästa stora meeting!

Då löste jag det dock med att ha så högt ISO det går utan att förlora allt för mycket kvalité, största bländare som vanligt och sen får man anpassa slutartiden. Finns även ljuskompensation som ElinP nämnde så den kan man ställa in på + så mycket som man tycker behövs. Tänk på att inte förinställa för mycket kontraster heller (om du har Nikon vet inte hur det fungerar på Canon) för färgerna kan bli knasiga.

Annars se till att ha den ute i regnet så mycket som möjligt, och torka av ordentligt sedan så att det inte samlas fukt!