Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 832 ggr
AnnaKlara
0

Inställningar vid dressyrfotografering

Hej! Eftersom det inte fanns någon artikel angående dressyrfotgrafering, tänkte jag fråga vilka inställningar ni brukar ha. Jag fotade idag med min nya kamera, och det blev inte så bra, överexponerat som bara den trots kort slutartid och liten bländaröppning.

Och ja, jag vet att det inte går att säga att just de inställningarna ska användas när man fotar dressyr. Jag vet att det helt och hållet beror på ljus, väder, färg på häst osv. Men det skulle vara snällt om någon kunde lämna lite exempel, alltså t.ex vad man kan ha för inställningar i ett speciellt väder osv. Hoppas ni förstår.
Tack på förhand!

oakstar
0

Svår fråga… Jag har lyckats med slutartider från 1/60 sek. Men jag skulle nog rekommendera att försöka hamna över 1/125 sek. Annars är ett stativ att föredra om man fotar inomhus, vidare bör man panorera (följa motivet) för att få skärpan på motiven och undvika rörelseoskärpa.

Sedan brukar jag alltid underexponera bilderna en aning (1/2 steg eller så) eftersom det är lättare att lätta upp en mörk bild än dämpa utfrätta partier (för ljusa).

OM hästen och ryttaren klarar blixtar är detta inte fel (brukar vara ryttaren som är mest rädd). Men använd en extern eftersom den inbyggda inte är kraftig nog. Fotar man inomhus med blixt kan man experimentera lite med blixtljuskompensationen och ställa ner blixtljuset och överexponera bilden lite. Man undviker då att motivet blir för ljust och bakgrunden för mörk.

En annan viktig sak att tänka på är att ekipaget ska vara på väg mot dig och i framåtrörelse (inte ett bromsande steg, utan vid frånskjutande steg…svårt att beskriva), om ekipaget är på väg bort blir ju bilden ganska tråkig och intetsägande.

/m

Juicy
0

Här är ett exempel på en dressyrbild fotograferat i mulet väder. ISO 800, f/2.8, 1/800s. Vid soligt väder använder jag kortare slutartider.

Här är en dressyrbild fotograferad i solljus. ISO 400, f/2.8 och 1/3200s. Hade kunnat använda ISO 200 och en något längre slutartid också.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

jennyliljedahl
0

#1 Jag tycker personligen inte att det är särskilt snällt mot equipaget att fotografera med blixt.

Hur vet man att hästen inte är rädd för det då?

Jo, troligen testar man ev innan programmet börjar, men om det visar sig att hästen är rädd för blixten så kommer det kanske spänna sig vid det hörnet du står = poängavdrag.
Sen kanske det blir så att du inte fotar alla eqipage, då får alla olika svårt, om du förstår vad jag menar?

Jag kan tycka det är okej om ryttaren har sagt att det är okej (ex om man känner ryttaren), men inte annars.

Vet även många klubbar som har förbjudit blixt.

Hoppas inte ni uppfattar mig som sur nu, men det är min åsikt :)

Man vill ju ha nöjda kunder :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

oakstar
0

Jag menade naturligtvis, som du påpekar att man ska fråga ryttaren först.

Min lätt raljanta kommentar om att det är ryttaren som är mest rädd baserar jag på att ryttaren ibland kan se blixten monterad på kameran och då bli rädd för vad hästen kommer att hitta på om blixten går av…vilket brukar resultera i att hästen blir lika nervös som ryttaren och hoppar till…ja ni fattar, hoppas jag =)

Och, som #2 är en fena på så är ett lågt bländartal att föredra eftersom bakgrunden blir suddigare och motivet framträder bättre.

Ytterligare en liten sak att tänka på är att få djup i bilderna. Detta gör man enklast genom att ha diagonala linjer i bilden, vid dressyr är det lilla vita staketet bra, t.ex.

/m