Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 752 ggr
Mellliie
0

Sigma AF 70-300/4-5.6

Då mitt tele har gått sönder letar jag nytt objektiv. Har hittat ett beg Sigma 70-300 som låter bra.

Är detta ett bra objektiv? Det skulle mest användas till hästsport och ridbilder.

Vad är det för skillnad på Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro och Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS?

Är det stor skillnad på Sigmas 70-300 och Tamrons 70-300?

Mellliie
0

putt

IdaSH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte säga något om skillnaden på de olika objektiven för där är jag inte alls insatt, men jag har haft ett Sigma (DG APO Macro) och var jättenöjd med det. Fotade mycket hästar och ridsport men använde även macrofunktionen flitigt, funkade hur bra som helst! Nu när jag har provat på bättre (dyrare) grejer kan jag väl i efterhand säga att skärpan och snabbheten i objektivet kanske inte är den allra bästa, men samtidigt väldigt bra för att vara så pass billigt. Några av mina portfoliobilder är fotade med detta objektiv, vilket kanske inte säger så mycket egentligen, mer än att jag var nöjd med det och kunde få till de bilder jag var ute efter.

Slänger upp en bild.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Jodiz
0

På Cyberphoto står det såhär om APO:n

"Denna version med APO är inte att förväxlas med versionen utan APO som lider av kromatisk aberration, färgskiftningar.
Kromatisk aberration syns normal som en lila rand i gränsen mellan två områden i bilden med hög kontrast, även skärpan är något bättre på APO varianten."

Har själv en med APO, gillar den. Sparar nu dock till ett objektiv med större bländare, men den är verkligen prisvärd och bra.

Mellliie
0

Okej, och tack så mycket för svar! :)

Mellliie
0

Vad är det för skillnad på Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro och Tamron Objektiv AF 70-300/4,0-5,6DI Macro? Nackdelar/fördelar?

Jag velar fram och tillbaka, pappa blir tokig på mig. :$

isabelle_
0

Sigmans autofokus är säkrare. Min kompis pajade sitt Tamron (tappade det i backen). Hon fick då ett Sigma och det enda hon anmärkte var på att autofokusen var säkrare och snabbare på Sigma än på Tamron som var mycket skarpare.

Mellliie
0

Nu är ett Tamron påväg hem till mig iaf :)

Jodiz
0

Grattis! Det är en härlig känsla när man vet att man snart kommer få ett nytt objektiv!

Om du fortfarande vill veta skillnaden mellan Tamron och Sigma APO så tror jag den största skillnaden är skärpan och färgskiftningarna. Sen skiljer sig vikten lite, och minsta bländare.