Val av kamera
Nu är det så att min pojkväns lillasyster ska välja kamera och vill ha lite hjälp, så jag lovade att hjälpa henne.
Hon är nybörjare fotomässigt och har just nu Nikon D3000 och Canon Eos 1000 att välja på. Hon kommer att fota hästar, så vad tycker ni? Personligen tycker jag att hon ska vänta med att köpa systemkamera, men hon vill prompt ha en…
Har hon fotograferat förut med systemkamera?
Jag själv har Canon eos 1000D och rekomenderar den varmt om hon är nybörjare. Men sen efter sesådär ett år så börjar man växa ifrån den för snabbt (iaf jag) och det är en väldigt stor nackdel men det visste jag inget förrens nu, men då får man helt enkelt byta upp sig och sats på en ny kamera. Canon 1000D är iaf billig!

Nikon D3000 ska ju vara en väldigt bra nybörjarkamera, jag har själv föregångaren D60 och den är utmärkt att lära sig med!
Om det står mellan de två kamerorna handlar det nog mest om vilken hon tycker känns bäst att hålla i. Vad jag har förstått är de båda kamerorna väldigt lika prestandamässigt. =)
Tycker hon ska få testa dem först och välja den hon verkar falla för mest för att sedan få hjälp med att utvecklas med den och när hon känner att den inte ger henne nånting är det dags att byta upp sig och då vet hon antagligen säkrare vad hon är ute efter.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

#1 Hon har aldrig fotograferat med en systemkamera förut, hon har alldeles nyss börjat fota =)
Jag tycker att hon ska köpa Canon-kameran, då jag har hart mycket bra om den.
Om hon aldrig fotat med en systemkamera och precis börjat fota låter det lite väl drastiskt att införskaffa en det första man gör. Själv fick jag lära in rutin och fakta i tre år, tror jag, innan jag skaffade en systemkamera, och det är jag ganska säker på att jag gjorde rätt i då jag lärde mig väldigt mycket om hur kameran fungerade teoretiskt under den tiden och var precis redo att lära mig det praktiskt när jag sedan skaffade den.
Medarbetare på Hästfoto.

#6 Det har jag försökt få henne att förstå, men inte lyssnar hon på mig inte. Jag fotade i typ 6 år innan jag fick min systemkamera, dock en Sony a100 som jag inte är ett dugg nöjd med…
Det slutade iallafall med att lillasystern köpte en Canon Eos 450D med 18-200 objektiv för 11.000 ca…
Oj det var inte dåligt! Ett 18 - 200 objektiv också?

#8 Ja, jag personligen tycker att hon är puckad som köper kamera och objektiv för dom där pengarna eftersom hon knappt vet vad hon håller på med och inte fotar särskilt mycket.. Antagligen köpte hon kameran bara för att jävlas med mig eftersom hon vet att jag inte är nöjd med min systemkamera och vill skaffa en ny för att kunna utvecklass som fotograf -_-
Hoppas bara att hon inte tröttnar för då var det nog ett rätt onödigt köp. 
Medarbetare på Hästfoto.

Känner jag henne rätt så kommer hon nog att tröttna snart eftersom bilderna inte kommer bli så bra som hon tror att dom kommer att bli. Hon sa något i stil med "Nu när jag har en bra kamera så kommer ju bilderna att bli lika fina som dina" -_- Jag har fotat aktivt i typ 9 år, hon har aldrig fotat aktivt över huvud taget… Jag tyckte att hon skulle köpa Canon 1000d istället, då är det ju iallafall inte lika mycket pengar ifall hon skulle tröttna… Men tröttnar hon kan ju alltid jag låna hennes kamera xD
Jag tycker du ska försöka ge henne råd, betala hon det själv?
Även om det var ett onödigt köp så var det inte klokt av henne. Det hjälper en inte att ex. ha en Nikon D3 för att få bra bilder, man måste lära sig kameran också.
som nybörjare tror jag NIKON passar bäst. den ger mer "färdiga bilder" tycker jag och den är väldigt lätt att använda och förstå.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#13 Canons kameror är också väldigt lätta och förstå, tror inte det spelar någon roll vilket märke hon köpte av, alla kameror fungerar i slutändan på samma sätt.
Medarbetare på Hästfoto.

#12 Hon betalade den själv, försöker ge henne råd o.s.v men hon lyssnar inte utan det blir "Håll tyst, jag kan själv" -_-
Försökte säga åt henne att det hade räck med en typ lite bättre digitalkamera till att börja med, men det är som det är nu.
Jag är också nu börjare med att äns ha systemkamera.Men jag fotar aktivt med min Canon lxy digital.Jag fotar minst va 5 ggr v för att de är kul och jag bler bättre och bättre.Men jag kan fotta ganska bra och är van fotomäsigt och kan få till bra bilder med vanlig kamera .Jag har massor av kompisar som har dena kamera jag villa ha och anndra med.jag brykar få fora med en dystemis minst en gg vekan.Och tycker de är skit kul.Kmopisarna säger att bilderna blir väldigt bra och berömer mig =)
Jag har har fott prova olika kameror som jag gillat och ogilat men de va Canon Och Nickos som va bäst.
Men den jag trivdes mäst med va .http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkamera/EOS500D1855IS/canon-eos-500d-18-55-is
Jag gilla att holla den och bilderna blev canon
.jag kunnde jobba med den som ett team inte så som minn canon ixy de blev så mycket lättare att jobba.De blev som en lek att ta bilder.De kändes så skönt att få de så rätt.
Jag ska ta häst,djur och natur bilder.Jag kan inte så mcyet om systemkameror men endå vill jag inte Tex ha Canon eos 1000D då jag inte trivdes med den.Ochvill bli ett med kameran som jag kände att jag kännde att jag blev med Canon EOS 500D + 18-55 IS.
vad tycker ni och vad jag bör ha för kammera ock allt sådant kritisera jag vill veta.
Kan ni ge mig tips vadsom hälst vill ta in fackta.
Tycker du ska satsa på 500D, den har fått mycket goda recensioner och är en mycket bra nybörjarkamera samtidigt som den är något mer avancerad vilket gör att du kan hålla kvar i den ett bra tag innan du kommer känna att du behöver byta upp dig.
Har själv känt på en 1000D och den föll mig verkligen inte i smaken, den är alldeles för enkel och man kommer inte långt med den om man vill satsa på fotandet utan kommer behöva byta upp sig väldigt fort. Den är som en system kompaktkamera i min mening och ingen riktig system.
Medarbetare på Hästfoto.

Fast vem är det att avgöra om bilder blir bra el ej? Vår yngste son är nu 5, han och hans 2 år äldre bror fick en Nikon D40 för 2 år sedan i födelsedagspresent och han o brodern har mkt roligt när de fotar. De anser att deras bilder är bra!
Personligen gillar jag Nikon bättre än Canon och tycker att den är mer hållbar, Canon känns så plastig. Bevisligen så är Nikon D40 en bra nybörjar kamera iallafall, hållbar och lätt för ett mindre barn att fota med. Även storasyster som är 15 föredrar den framför D80 som vi vuxna använder. Jag tror att man kan leka mixtra och komma långt även med en av de mindre systemkamerorna.