Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 527 ggr
Eklang
0

Tips ang. porträttfoton!

Hallå allihopa! Det var ett tag sen Tungan ute Jag ska nu till helgen fota min medryttarhäst som ska säljas, några minnesbilder på henne så att säga. För att bilderna ska bli så optimala som möjligt så skulle jag vilja ha lite tips på hur man bäst kan få fina porträttbilder.

Behöver lite hjälp med att få hästen alert - hur gör ni?
behöver även hjälp med lite mer fototeknik.

Tack så mycket på förhand Skrattande

Emma, medarbetare på Hästfoto.

NettanLindholm
0

ta med någon som hjälp! antingen att hålla hästen, eller för att fånga uppmärksamheten. Är väldigt svårt att klara av själv faktiskt.

Det går alltid att använda ett paraply, hink med mat, plastpåse, burk med något… något som låter och som inte skrämmer hästen utan bara får den uppmärksam ! :) Lycka till!

Eklang
0

Jag hade faktiskt tänkt att ta med mig två medhjälpare :)

Men tack så jättemycket för tipsen! Uppskattas verkligen Skrattande

Metinia
0

Jag tycker du ska försöka testa så många olika vinklar som möjligt när du fotar, det är alltid lite lurigt med ljuset och det kan vara svårt att se innan hur det blir i kameran. Så det säkraste är att testa olika vinklar och så blir troligtvis några bilder bra!

Tänk gärna lite extra på bakgrunden också, det ska helst inte vara för rörig när man fotar porträtt. Naturmiljö, t.ex. skog, äng, sjö eller liknande brukar passa bra som bakgrund. Man kan även använda kort skärpedjup (lågt bländartal) för att få en oskarp bakgrund. Det ger mer fokus på hästen och jag tycker det brukar bli riktigt fint vid framför allt porträttfotografering.

Eklang
0

#3 Okej, tack så mycket :)