Snabb fråga! Bildstölder.
Jag och pappa sitter och pratar om det här med bildstölder och han hävdar att man har rätt att ladda ner vilka bilder som helst till sin dator men att man inte får använda dom till något mer än privat bruk som ex skärmsläckare på datorn osv.
Får man det? Vad säger lagen? Länka gärna!
Nej man får inte ta bilder från nätet och använda för privatbruk heller.
Men använder man bara den som skärmsläckare syns det inte och fotografen (ägaren till bilden) vet inget och ser inget..
Du får spara bilderna på din dator och ex använda som skärmsläckare. Däremot får du inte återpublicera dem (ex ladda upp dem på Bilddagboken eller Stallet eler här på ifokus) eller använda dem i något som helst kommersiellt syfte utan tillstånd från fotografen.
Bra länkar: http://stilbild.nu/fotograf/2009/07/fel-hos-fotobloggerskor-som-vanligt/
Okej, två helt olika svar… Jag får kolla dina länkar #2!
Här är ytterligare en bra text att läsa. Men #2 har rätt, använda som skärmsläckare är okej.
Härligt att se att mina texter används. Jag har dock samlat ett helt göve för den intresserade med lagtext och allt.
Så när jag förr skrev på mina bilder och till den som ville se provbilder att jag ej tillåter att bilderna ens sparas för att förvaras på deras dator så har jag helt fel och kan inte förhindra detta på något sätt?
#5 i ditt inlägg om Nervanen så fungerade inte en enda länk så att du vet om det
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Men om jag tydligt skriver på min blogg att jag inte vill att folk kopierar mina bilder för privatbruk måste det ju vara olagligt att ta dom! Eller? Skriver man däremot inget så… Jag har väl rätt att bestämma om mina egna bilder?
#7 Problemet med privat användning är ju att du aldrig kan se om och vem som kopierar dina bilder och sparar ner på datorn.
Nej det förstår jag, men om någon ex säger att dom kopierat mina bilder för privatbruk för att dom "får det" trots att jag inte vill det. Då bryter dom väl ändå mot lagen?
Nej dem bryter inte mot lagen då, så länge dem inte använder din bild på annat sätt en för eget privat bruk. Så som skärmsläckare får dem använda din bild lagligt. Det bästa är att inte lägga ut på nätet ;)
#6 Jag är tveksam till att det skulle gälla mejlade bilder som inte är för allmän beskådan utan enbart riktad mot en. Det är dock svårt att låta bli att spara en bild om man vill se den. Den hamnar nämligen i cachen i webbläsaren och är på så vis sparad.
Verket görs tillgängligt för allmänheten i följande fall: 1. När verket överförs till allmänheten. Detta sker när verket på trådbunden eller trådlös väg görs tillgängligt för allmänheten från en annan plats än den där allmänheten kan ta del av verket. Överföring till allmänheten innefattar överföring som sker på ett sådant sätt att enskilda kan få tillgång till verket från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer. 2. När verket framförs offentligt. Offentligt framförande innefattar endast sådana fall då verket görs tillgängligt för allmänheten med eller utan användning av ett tekniskt hjälpmedel på samma plats som den där allmänheten kan ta del av verket. 3. När exemplar av verket visas offentligt. Offentlig visning innefattar endast sådana fall då ett exemplar av ett verk görs tillgängligt för allmänheten utan användning av ett tekniskt hjälpmedel på samma plats som den där allmänheten kan ta del av exemplaret. Om ett tekniskt hjälpmedel används är det i stället ett offentligt framförande. 4. När exemplar av verket bjuds ut till försäljning, uthyrning eller utlåning eller annars sprids till allmänheten.
Angående länkarna som inte fungerar längre har bloggerskan i fråga tagit bort inläggen efter att hon läst mitt inlägg. Inget att göra åt från min sida.
#7 Jag ställer mig istället frågan varför någon inte skulle få kopiera ner en bild till sin dator? På vilket sätt förlorar upphovsmannen på detta? Mina bilder är värdelösa att skriva ut i större mått än 10x15. Det finns heller inget sätt att kontrollera om någon laddat ned någon bild eller ej, och till sist finns det heller ingen polis som kommer göra husrannsakan för att se om någon sparat en bild på en dator.
#11 Nej, personligen bryr jag mig inte om att folk laddar ner mina bilder för att ha som skärmsläckare osv. Det vara bara att vi satt och diskuterade detta för pappa hade bilder från nätet som skärmsläckare och jag fick för mig att man faktiskt inte fick göra så. Men det får man alltså då! Det var bara för att reda ut det