Vanligtvis lägsta (största) möjliga, jag är ett fan utav kort skärpedjup!
Dvs. F2,8 - F3,5 beroende på ljus och hästens färg.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag brukar köra på mellan 3.2 - 4 ungefär när jag fotar på tävling, portätt brukar jag hålla mig runt 2.8 - 3.5 ungefär beroende på vad det är för slags porträtt och vilken effekt jag vill uppnå.
Håller mig mest på 3.5 dock.
#3 Risken finns, men jag har mycket sällan problem med att jag missar fokus, att fel del blir skarp eller liknande, så jag kör på! Det handlar väl om vana och rutin också, jag har lärt mig att fotografera på det sättet, andra kan säkert ha problem med det som vanligtvis fotar med mindre bländare.
Jag som precis har köpt mitt teleobjektiv med lägsta bländare på 2.8 tycker det är rätt svårt att fota på tävling med 2,8, men det är väl som Anna säger en vanesak och övning ger ju faktiskt färdighet 
#5 Oj, tack så mycket, det värmer! :)
Jag är en sucker för kort skärpedjup så jag använder oftast 2,8-3,5.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Jag fotar oftast ridsport med bländare 4 trots att mitt objektiv tillåter större, men jag tycker skärpedjupet blir alldeles lagomt ändå och vill åt skärpan :) Vid porträtt varierar det.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Mellan 2.8 och 3.5 här med :) Både ridsport och porträtt :)
#13 Skarpt och fint, helt klart! Får nästan testa…

Jag anänder nästan alltid så lågt som det går med mitt objektiv, altså 4.. Haha, använder typ aldrig över 5. :)
Oredigerad bild, har den redigerad på andra datorn men orkar inte byta ;) Så vet att elstängslet stör..