Pris på digitala bilder
Har funderat lite över min prislista, och har hittat bra priser som passar min nivå på mina foton till mina förstoringar jag säljer, men jag är mer osäker för vad jag ska ta för en digital bild i orginalstorlek/högupplöst ? Eller om jag ens ska sälja högupplösta bilder utan bara sälja förstoringar och lågupplösta. Dessa går ju trots allt att förstora hur många gånger som helst för kunden och de kan ju i princip göra vad de vill med bilden, så en sådan bild borde ju egentligen vara värd ganska mycket? Har bestämt mig för att sälja lågupplösta 400x600 px för 49:-
Hur gör ni? Säljer ni digitala bilder och vad tar ni för dem isåfall?
Anledningen till att jag frågar är att jag har fått en kund som vill köpa en orginalbild från en tävling. På hemsidan har jag skrivit "pris diskuteras" på prislistan..
Numera säljer jag inte bilder i originalstorlek.
Stor digitalbild (1362x2051px) 149:-/st
Medium digitalbild (687x1035px) 99:-/st
Liten digitalbild (425x641px) 49:-/st
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Ska du sälja bilder i originalstorlek ska du ta ett väldigt, väldigt högt pris. För ett par år sen när jag var ute så tog vi 499:- för en JPEG i originalstorlek, men om jag skulle sälja bilder idag så skulle jag nog göra som Anna och inte erbjuda det.
I alla fall inte i min vanliga prislista. Däremot kan du ju skriva "Vill du köpa bilden i originalstorlek? Kontakta mig så diskuterar vi pris", eller liknande. De som verkligen vill ha bilden kommer ju kontakta dig, så kan du ta ställning i varje enskilt fall.
Min erfarenhet är att det inte är så väldigt efterfrågat.
Johanna, medarbetare på Hästfoto iFokus
Enligt mina erfarenheter är det enbart tidningar som är i "behov" utav originalbilden. Och där får man ju mer betalt ändå.
Såhär har jag min prislista:
Orginalstorlek (efter beskärning): 250kr/st.
Högupplöst (1200x800px): 100kr/st.
Webbilder (600x400px+logga): 50kr/st.
MEN funderar helt och hållet på att göra som Anna och flera att ta bort orginalstorleken helt. Dessa priser har jag haft sedan årsskiftet och då höjde jag de digitala bilderna med det dubbla
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 Det beror också på tidning. Många lokaltidningar, dagstidningar alltså, kräver inte alls speciellt hög upplösning, de har inte så bra tryck att det är nödvändigt. Däremot har väl du jobbat med mer magasin som typ Hästen etc? Där kan jag tänka mig att det krävs lite mer.
#1 Har du frågat vad hon ska ha bilden till? Det är en fullt legitim fråga, för ska hon använda bilden till marknadsföring etc är det befogat att ta lite extra.
#5 Jag har enbart sålt till diverse hästmagasin (omslag, artiklar och almanackor) - där krävs bilden högupplöst. Kan tänka mig att det är annorlunda med nyhetstidningar!
#5 Det är en bild på sin dotter hon har beställt. Antar att hon tänker förstora den. Jag blev bara lite fundersam eftersom hon skrev just orginalstorlek i mejlet.. 

#7 Du kan ju höra med henne i alla fall, ni kanske kan lösa det på annat sätt? Förklara att du inte brukar sälja originalbilder, förklara varför, men att ni nog kan lösa det om det behövs. Men att du kan hjälpa till med större kopior och att det nog blir mer lönsamt för henne? Så skulle nog jag gjort iaf ^^