Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 734 ggr
Finskis
0

Fånga ljuset

Jag undrar hur alla får sådär vackert ljus på hästen när de fotar?? Lite konstig fråga kanske som man kanske inte kan besvara, men om ni fattar vad jag menar? :D Så att hästen riktigt glänser…. Jag är fortfarande nybörjare, så jag är inte så bra med manuellt  ännu, men jag övar :)

Anna
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar, har du några exempelbilder du kan länka till? Glad

Annars, vad gäller ljus, handlar det ju om att vara ute och fotografera de dagar det är bra ljus (= tur), samt exponera rätt och välja rätt vinkel (= kunskap).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mari
0

Det jag kommit fram till för att få glansig och fin päls är att fotografera så att du har solen i ryggen och så att solen skiner på hästen. Den står alltså framför dig.

Är det väldigt skarp sol så kan det dock bli skuggor i ansiktet runt ögonen som man inte vill ha men bara man hittar rätt vinkel så försvinner det. Det går ju även att redigera i efterhand till viss mån men jag tycker man ska sträva efter att få så bra som möjligt direkt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Spännande fråga! Jag hänger inte riktigt med på vad du menar, men kan du inte länka till några exempelbilder?

Annars så kan jag bara tipsa om att testa att fota olika tider på dygnet (för att få olika ljus) och att ställa dig i olika vinklar. Att borsta hästarna ordentligt innan du fotar dem skadar ju aldrig heller, XD