Fotoprinter/Sälja bilder på plats
Hejsan! Jag ska nu om 2 veckor ut på min första tävling som försäljande fotograf, först 2 dagar hoppning, sen 2 dagar dressyr, och nu ska fotoprinter och stativ inhandlas, och visitkort skrivas. Så har lite funderingar av er som säljer.
Tanken är alltså att jag ska ha min minilaptop samt skrivare med på plats, och jag undrar om man hinner redigera, printa ut och sälja mellan klasserna? Måste få fotat alla ekipage då jag ska bidra med bilder till placerade..
Så hinner man sälja på plats eller blir det stressigt?
Och fotoprintrar, Pris? Och vad är ett bra märke? Löns det att sätta ner lite mera pengar i den, ökar kaliteten då på bilderna kanske?
Och en annan fråga, är det bättre att fota med fri hand, eller med stativ? Kanske smakfråga men ändå..
Väldigt tacksam för svar! :)
I helgen sålde jag och min kompis bilder på plats för första gången och då är vi två och det är ganska stressigt ändå!
jag tror inte du hinner om du ska fota själv, kanske under dressyren om du har datorn på bredvid dig och laddar upp när det håller på.
Vi använder en Canon 470 (tror jag den hette) och den är super bra och ganska billig!
Vid Hoppning hinner du nog inte med Stativ men i Dressyren kan du ju alltid testa!

Tack för svaren! Dock tror jag inte det är många som köper, och det brukar vara rätt långa pauser, så jag tror jag iaf ska testa att sälja på plats! :) Kanske tar nån medhjälpare med mig, så hon får sälja, så fotar jag,. Får ta med mig flera minneskort :)
Tack!

Skulle inte rekommendera att vara själv och printa, på samtliga tävlingar jag varit på och inte haft skrivare har jag ändå haft fullt upp i pauserna som i regel är mellan 30 och 50min. Sedan bör du också tänka på vem som ska vakta utrustningen, inget brukar förvisso bli snott men man kan aldrig veta.
Fick en skrivare i vintras och rekommenderar den varmt en Canon Pixma iP4700, rekommenderar Pixma serien överlag, ger väldigt bra kvalité och tillhörande bläck och papper är inte så dyrt.
Du har fått bra tips ovan. Även jag rekommenderar att du har en medhjälpare med dig!
Jag kan förresten också prata varmt om Pixma-serien, trevliga skrivare.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Vad kul! Det kommer bli hektiska, roliga dagar och du kommer få en grymt bra erfarenhet.
Jag säger som de andra, att vara på egen hand och sälja på plats blir hemskt körigt. Istället är det kanske bättre om du i pausen kan låta folk kika över axeln på dig när du jobbar med bilderna, låter bli att vara stressad utan snackar med dina eventuella kunder istället. Desto större är chansen att de kommer ihåg dig och går ut på din hemsida sen.
Angående stativ så blir man ju mer rörlig med frihand, personligen tycker jag det blir bättre bilder då. Dock är det en sak man inte tänker på alltid - Att stå med tung utrustning en hel dag är inte skonsamt för nacke och armar, och det är där ett stativ kan underlätta. En monopod är i så fall bättre än ett stativ med tre ben, men det är väl mer användbart med ett trebensstativ i vanliga fall.
Ifall du kör utan stativ så vila armarna så mycket det går mellan ekipagen, håll inte uppe kameran i onödan.
I övrigt, se till att få ut bilderna på nätet snabbt som bara den sen. Varje dag du väntar tappar du kunder på.
Johanna, medarbetare på Hästfoto iFokus

Rhona - tack så mycket för alla tips! Min hemsida är ännu under uppbyggnad, och jag har haft problem me att å upp bilder, så vi ska se om det fixar sig. Dessutom måste jag isf skriva på finska, och det är jag värdelös på :P 80% av kunderna är antagligen finskspråkiga så.

Nu är fotoprintern inhandlad, blev en ur pixma-serien som ni tipsade om! verkade riktigt bra nog. :)
Satsade på ett lite dyrare fotopapper - det var väll ändå bra?
Och så har jag hittat 2 st medhjälpare som kommer finnas vid min sida, min älskade pojkvän kommer hjälpa till på Lördagen, dock orkar han knappast vara hela dagen, men det brukar ju va lugnare tidigt på morgonen och senare på kvällen så han får hjälpa mig från typ 11 tiden till en 5 tiden.
Sen på söndagen kommer min bästis och hjälper mig, typ samma tider.
Sen en till fråga, Brukar ni redigera bilderna ? Typ beskära o så?
Blir väll konstig stolek då då man ska printa ut, kör 11x15cm och 20x30cm.
Och sen, Vilken storlek säljer det mest av? Och hur många bilder brukar det bli sålt på en dag?
Personligen har jag aldrig testat att printa på plats - främst för att jag vill ha tid att i lugn och ro kunna gå igenom bilderna och välja ut de bästa.
Jag lämnar aldrig ifrån mig en bild oredigerad, utan den beskärs och justeras i den mån det behövs.
Är du orolig över formaten så beskär den i de format du tänker sälja, alltså att du ställer in cropverktyget på rätt format innan du beskär.

#8, tack för tipset! Brukar annars ställa in enligt pixels, men kanske lättast att ställa in i cm då..
Kul att du fick med dig några, men jag skulle göra såhär.
Ta gärna med dig två datorer och låt bilderna vara som dom är när du visar kunderna, jag brukar inte redigera bilderna innan jag skriver ut dom då skrivaren gör det själv, har också en Canon Pixma iP4700. Om du ska sälja digitalbilder, så redigera dom.
Och om du ska sälja digitalbilder så ta med CD skivor, skriv en lista så du inte glömmer något, lätt att göra.
Jag säljer mest av A4 och rekomenderar mina kunder att välja det då jag gillar det formatet.
Glöm inte minneskort, minne till datorn så du säkerhetskopierar bilderna m.m Listan kan göras lång men efter några helger i solen nu rekomenderar jag starkt solkräm och en tröja som täcker axlarna!
Tänk också på att varken kamera eller dator och tillbehör gillar stark sol!

#7 Låter bra! Då kan de sköta själva kundkontakten och betalning, så länge ingen av dem är haj på Photoshop förstås.
På hästtävlingar är det viktigaste att hästen ser bra ut och att bilden är skarp, så det är inte främst redigering av bilden du behöver (eller hinner!) lägga tid på, i min erfarenhet. Så koncentrera dig under fotograferingen för att få bilden så bra som möjligt direkt.
Annars rekommenderar jag något som heter Actions i Photoshop (makro på svenska? ingen aning). Då kan du ställa in lite grundredigeringar, typ en liten S-kurva för kontrast, och så har du en snabbtangent kopplat till det.
Så bara in med bilden, släng på skärpa och kontrast och beskär (kör cm), det går ganska fort när man väl kommit in i det.
Hur många bilder det säljs mest av beror på massor av saker, prissättning, köpglada föräldrar/inte, hur snabbt du jobbar, om det varit många ute och fotat innan dig… A4 sålde ganska bra när jag var ute för ett par år sen, men A3 var populärt om man fick en riktigt bra bild.
Tipset om snabbfix är suveränt. Jag har gjort ett funktionsmakro som justerar ton, kontrast och skärpa, det gör underverk för de flesta bilder - särskilt tävlingbilder vilka som sagt sällan behöver någon avancerad redigering.
Tror dock att det inte finns i PSE om det är det du har.

Tyärr har jag bara photoshop på min stationära här hemma, så blir nog att anända GIMP misstänker jag :/ men att fixa skärpa och lite kontrast är ju inte så svårt ;)

och #12, tack för superbra tips!

#13 Visst är det bra, skulle aldrig orkat ta mig igenom bildskörden efter en tävling utan makron…
#15 Inga problem, stort lycka till på tävlingen!
#12 Det heter Funktionsmakro