Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 1097 ggr
Kattapult
0

Automatisk vridning på bilder

När ni laddar in era bilder i datorn, vrids bilderna automatiskt då? Dvs. de bilder som är tagna på "högkant".

Mina gör det i kameran och när jag väljer "importera bilder i windows". Dock inte när jag väljer att kopiera mappen från minneskortet och lägga in den i datorn.

Finns det någon inställning man kan göra för att fixa detta? Det tar nämligen ganska mycket längre tid att importera än att bara kopiera.

Hoppas ni förstod min luddiga förklaring. Cool

Mari
0

Jag importerar bilderna men får vända upp bilderna för hand sen när de är i datorn. Vilket är väldigt irriterande och tidskrävande.
I kameran vrids bilderna åt rätt håll men inte när de är i datorn.

Kan det vara någon inställning direkt i kameran?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

nibema
0

På min kamera (Canon 40D)  kan man välja Auto rotate i menyn, och då även om bilderna ska rotera automatiskt i både kameran och datorn.

Mari
0

#2 Jag har också en 40D, tror jag har ställt in på auto rotate, ska kolla upp det i morgon :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kattapult
0

Jag kollade upp det, och det stod inställt på autorotering. Det konstiga är ju att de rätar upp sig när jag importerar men inte annars..

FotoAlle
0

När jag importerar via ZoomBrowser, CS Bridge eller LR så roterar de sig i de programmen, men inte i mappen….Har alla mina kameror (350D, 50D och 7D) inställda på automatisk rotering men inte hjälper det….