Alla rättigheter
Idag fotograferade jag och min kompis på en tävling och några från Agria kom fram och fråga om dom kunde köpa rättigheterna till en bild.
Bilden kommer finnas på deras hemsida, utskrifter, broshyer m.m!
Hur mycket tar man för en sådan bild, en orginalbild då?
Kika i "Vad kostar en bild?" från SFOTO, där finns rekommendationer. Du behöver veta hur många exemplar bilden ska tryckas i och liknande.
Själv brukar det hamna runt 5000:- för fulla rättigheter som trycks i "normal" upplaga, men då får jag fortsätta använda bilden själv, dock inte sälja vidare till fler parter. Ska köparen ta över samtliga rättigheter dubblar jag, minst.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Tack Anna!
Hon sa att hon ville då ha samtliga rättigheter då dom fyra bilderna ska användas i Broschyer och annonser.
Jag vet inte vad jag ska ta för pris för dom då dom ville kunna använda dom lite hur dom ville och dom kanske till omed skulle med i olika reklam poster.
Några bra förslag och hur ska jag lägga fram prisidén?
Behöver hjälp, så putt:)
5000.-/bild skulle jag nog tagit eller kanske 8000.-/bild om man själv inte längre får använda bilden till något.
Eller bara höra med dem om vad som är möjligt, börjar de backa när man säger prisförslaget kan man ju höra vad de hade tänkt sig och sedan göra upp något därifrån
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tänkte ta 6000kr + moms, är det rimligt?
#5 - 6000 + moms låter snålt…
I hur stor upplaga ska bilderna användas?
Antal broschyer och hur de ska användas i annonsering är viktigt för hur mycket du ska ta betalat.
Kolla SFFs rek.
Har kollat den.
Vet inte hur många antal men dom vill ha alla rättigheterna och kunna redigera, minska/öka bildstorlekarna m.m hur dom vill.
Hon sa att vi fick fortsätta navända dom och lägga upp dom på hemsida som "referens".
Oj, om dom ska ha "alla" rättigheter skulle jag nog satsa på en högre summa än 6000, du skulle kunna ta lätt 15000/bild utan konstigheter.