Behöver hjälp med priser!
Hejsan, jag har varit och fotat ett ridläger som fotojobb denna veckan Måndag - Fredag och kanske kommer vara där imon och fota deras uppvisning. Men jag vet inte vad jag ska ta för bilderna. Jag har varit där varje dag i 2 timmar och suttit och redigerat varje dag i kanske 1 timma. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ta för bilderna.
Hjälp mig!
*putt :)
100kr kanske kan vara rimligt? Sen kan man ju göra paketpris så om man köper flera blir det billigare :)
Det är ju lite svårt att säga när man inte vet hur dom ser ut. :P
Lycka till med försäljningen. :)
Är det ridlägret som har bokat dig? Ska de köpa bilderna, eller är det tänkt att deltagarna ska köpa?
Ett hett tips är att ha allt sådant klart innan du påbörjar jobbet, nästa gång, så att du har någon form av paketpris.
Till exempel 1 förstoring och 10 digitala webbilder för 500 spänn…
3 timmars arbete/5 dagar = 15 timmar, bara i arbetskostnad är du uppe i över 1000 kr…
Asså, min lillasyster gick på det ridlägret och så var jag där och fotade henne. Och då frågade de mig om jag kunde fota hela veckan åt dem, så de sedan kunde få köpa dem av mig :)
Jag kan visa ett exempel på en bild här, jag kan ju bara lägga ut på min lillasyster eftersom jag inte har nån tillåtelse att lägga upp på de andra.
Det är ju inget proffs jobb, utan mest bara ett jobb som jag fick i sista minuten.
Bilderna är sådär, hyfsade, vädret har varit dåligt varje dag. Så det har varit svårt att fota.
Bilden är redigerad
Hur många bilder rör det sig om? Hur ska bilderna levereras - utskrifter eller på skiva? Hur ska de användas?
Allt sådant behöver tas i beräkning.
De gånger jag "blivit anställd på plats"(typ vid dop eller bal jag redan är på utan fotojobb i tankarna) har jag räknat på hur mycket jag ska ta för bilderna i sig och sedan talat om för kunden att "materialet och bilderna gick på xxx kr och sedan har jag lagt x antal timmar på fotograferingen och redigering av bilder och där får ni själva avgöra vad som känns rimligt".
Det har fungerat bra för mig, oftast har det blivit 20-30 bilder utskrivet i 10x15 och på skiva för 300kr (inga ansträngande redigeringar alls ska väl nämnas) och sedan har mitt arbete värderas till allt mellan 200-500kr. För mig har det känts helt ok då bilderna har varit sådana som ska visas för andra - och då har jag fått gratis reklam inbakat också. Och det kan jag stå över ett par hundralappar för, det hade ju kostat mig mer att nå folk via annan reklam medan mun mot mun-metoden är gratis :)
För dig handlar det ju om ett par timmar om dagen, och då kan det vara rimligt med lite mer.Och sen beroende på vad bilderna ska levereras som och användas till osv.
Ligger dock ridlägret i närheten av dig skulle jag satsa mer på reklamen och ett fortsatt samarbete - kanske vill de ha din hjälp i fortsättningen också? På så sätt kan du få reklam via dem, kanske en lägre inkomst per tillfälle men å andra sidan så leder det troligen till att deltagarna vet vem du är och bokar egna fotograferingar med dig. Och annars så har du en fast kund vilket i längden kommer ge dig mer än om du mjölkar dem på allt de har vid ett tillfälle ;)
Det blev 300 kronor :)