Kritik: Svartvitt
Är nyfiken på vad ni tycker om den här. Gammal bild men relativt ny redigering.
Johanna, medarbetare på Hästfoto iFokus
Jag hade föredragit den i en lite ljusare variant, jag tycker att den är alldeles för mörk så som den ser ut nu.
Överlag en intressant bild! Var är bilden tagen och vilken hästras är det?
I och med att bilden är svartvit och relativt mörk tycker jag dock att det är lite för mycket svärta. Bakgrunden ser lite vildvuxen och stämningsfull ut, så den kan i mitt tycke gott synas mer.
Den vita hästen har ett intressant uttryck, men skimmeln hade jag personligen beskurit bort. Hade då även beskurit bilden antingen i under- eller överkant samt i högerkant.
Hur ser bilden ut i färg? Skulle kunna vara snygg i en dov färgskala också.
ÅÅååååååÅÅÅH skimmeln!
Just nu vill jag lägga ALL fokus på den vita. Otroligt vacker, sagolik och aldeles underbar. Den har ett piggt och nyfiket uttryck och bilden är tagen ur en fin vinkel och att han fokuserar på dig är bara pricken över iet. Jag blev helt kär. Hade det varit jag hade jag zoomat in på enbart honom och få en pangbild!
Den passar bra i denna redigering också.
bilden i helhet ser sne ut, är den sne eller är det staketet som står i en backe? Det ser ut som att det är staketet som lurar ögat. Den apelkastade hästen förstör annars bilden tycker jag, den ser så loj ut och förstör skimmelns uttryck, staketet förstör också utrycket av frihet.
Annars i helhet gillar jag iden av bilden, redigeringen och det. Men den skulle kunna ha varit bättre ;)

Okej, lite kuriosa: Isle of Skye på Skottland, och visst känns det som typiska, skotska hästar? :D Den ljusaste skimmeln var verkligen helt sagolik, har en hel liten bildskatt på bara honom. Pratade inte så mycket med ägarna (som vi också hyrde stugan av) men skulle personligen gissa på en connemara och en welsh cob.
Det är ju alltid en viss risk med kraftig kontrast och mörka bilder när det kommer till webben, för era skärmar visar ju inte bilden på samma sätt som min gör. Men det var intressant att höra era åsikter eftersom de skiljer sig från mina - Jag kan förstå hur ni tänker, att bilden skulle vinna på att fokusera mer på den häst som ser bäst ut, inte ha något staket, lite snällare redigering, etc. Som traditionell hästbild sett skulle den nog definitivt se bättre ut så.
Själv njuter jag dock av att ha skapat nåt som inte är traditionellt vackert utan vacker på sitt eget vis, struktur, form och ton snarare än själva innehållet. Är nån med mig på den? :P
Bilden är nog inte sned, bara staketet ^
Johanna, medarbetare på Hästfoto iFokus
På min skärm tycker jag inte alls att bilden är mörk. Det mörka partierna av buskarna uppe och nere ramar in bilden fint och hästarna kommer fram fint i bilden. Men då är jag också ett fan av snäppet mörkare bilder :)

Jag skulle nog gissa på att rasen är Highland pony…