Antal exponeringar?
Hur många exponeringar (bilder) har du tagit med din nuvarande kamera? Och vad är det för kamera?
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
24 148 exponeringar. Och jag köpte kameran i juni 2007 ;)
http://www.regret-nothing.com
Själv har jag lyckats ta ca 57.000 exponeringar med min Nikon D50. Så nu är väll frågan hur länge den kommer att överleva.. x)
MVH
Strax under 46.000 exponeringar. Har haft kameran i 1 år och 1 vecka idag ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Jag har tagit runt samma antal med min D50. Har du upplevt att sökarbilden blir mörk, kameran blinkar error och när du tar bort gluggen som sitter på så har spegeln inte vänt tillbaka? Hände så för mig 6 gånger under en hopptävling, lite störande men det funkar
Jag har tagit totalt 58 350 exponeringar med min D50 och haft kameran sedan 26 oktober 2006.
#4 Okejdu! Nej, jag har inte märkt någonting dumt alls, om man kan beskriva det så. Förhoppningsvis håller den ett bra tag till!
Usch, vad jobbigt!!
MVH
Jag har tagit tunt 23000 bilder och haft kameran sen slutet av juni 2006. Det är typ pinsamt lite bilder jag tagit. Nikon D70s
Ungefär 36000 med min Nikon D40, har haft den i ett år.

Ungefär 1500. Nikon D40, har haft den i lite mer än 1 vecka.

Jag har strax över 25 000 exponeringar med min d80 som jag köpte för dryga året sedan.

Jag har hört att man kan byta slutaren på sin system kamera om den skulle kracha för antalet exponeringar har blivit för stor. Detta ska kosta runt 3000 kr att utföra. Man får då en nollställd kamera som klarar minst 50 000 exponeringar. Kanske är de ett alternativ om man vill ha kvar sin kamera trots krash?
fortsätter jag i samma takt och fotar 25000 exponeringar detta året igen, så ser de illa ut för min D80. Sedan kan man säkert ha tur och kameran kanske håller för 80.000 svårt att veta?

22062 exponeringar med min, känns som mkt mer 8> har haft den i drygt 1 år.
Ca. 18400 med min D50 som jag och pappa ägt i ungefär ett år.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

hmm, kanske inte hör till tråden , men kan någon förklara hur man ser hur många exponeringar man gjort? Har en Canon EOS 400D

#13 ja det undrar jag med , har också en Canon EOS 400D .. på Nikons systemkameror verkar det finnas antal för hur många exponeringar man tagit, om jag förstått rätt.
Självklart finns det antal för hur många man kan ta med Canon med, eller Sony/Olympus/Fujifilm/Sigma/Pentax osv.

18 000 bilder på ett år - shit va lite! men har man en krånglande kompaktkamera så blir det ju så -.-

Har tagit cirka 35 000 exponeringar med min kamera, har haft den sedan mars förra året.
18302, inte alls så mycket faktiskt! =D
Har haft min Nikon D80 sedan slutet av juni -07.

kollat på opanda IExif men det står inget i informationen om hur många exponeringar det är.. men gick igenom de som ligger på datorn och externa hårddisken så har jag 15952 foton, sen ligger det lite på cd skivor också * de som är fotade innan 26/2-06*…
sen har jag tagit X antal bilder som raderats i kameran..
Haft kameran sen slutet av 05
Ni med Canon..
Jag har haft en Canon EOS 350D, och då döpte kameran bilderna tex DCS_0001 osv.. Det stämde iaf överens om hur många bilder jag hade tagit.

Lite över 4800 med D70:n.. x'D Haft den i ungefär ett år nu.. :o
Har haft min kamera sen i början av Januari 2006, en canons eos 350D
Hur ser man exponeringarna? Jag har letat och letat och enda jag hittar är nått när man tagit ett kort och sen trycker på information.. så står det 189-8996 har jag tagit 8996 exponeringar? Tycker att det måste vara mycket fler !
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#22 Hur går du in på information?

Kollade för någon vecka sen, tror det var runt 29.000 exponeringar
#23 Du tar så du ser bilderna, trycker på informationsknappen tror de stor info på den.. svårare än så är det ej
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Mer än 50000 bilder har jag tagit.
Vänliga hälsningar
Niklas
#25: Den visar väl bara bilder upp till 9999 och börjar om sen?
Vänliga hälsningar
Niklas
#27 Jag har ingen aning. Jag frågade längre upp i tråden hur man ser hur många exponeringar man tagit på en canon eos 350D då jag inte är säker själv..
Tycker 8996exponeringar är lite lite då jag haft den i 2 år och fotat väldigt mycket.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#28: På min EOS 30D och 5D går den i alla fall runt.
Vänliga hälsningar
Niklas
#29 Hur vet man då hur många exponeringar man har tagit?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#29 undrar också hur du ser antalet exponeringar med 5D?
#30, 31: Jag vet inte hur många min kamera har tagit. Det var därför jag blev nyfiken på den här tråden. Jag tänkte att nån kanske hade kommit på något nytt. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Sök på tråden "antal exponeringar", så hittar ni en annan tråd där folk beskrivit hur man kan se på olika sätt..
MVH
Har haft min kamera i ett år och fem dagar, och tror antalet exponeringar är runt 15000.
#28 Eos 350D börjar om efter 9999 exponeringar, det har jag själv märkt av. Men vet tyvärr inte hur man ser summan av alla exponeringar. :/
#32 oj, jag missförstod dig…

Ca 8000.
**HUR GÅR DET FÖR ER?
**Själv har jag höjt mig ca 3300 exponeringar sen detta.
MVH

Jag tror jag kanske är uppe på 9000 nu x)

Alltså jag tror inte att jag fotat så många som det står för att den var begagnad :)
Börjar närma mig 50.000 nu och får helt enkelt hoppas att den håller den här säsongen ut iallafall. Blir ju D300 i sommar i vilket fall som helst.

Vad jag vet så e de bara Canons 1D kameror som kan visa antalet exponeringar.
För andra kameror har jag för mg man kan få reda på det via Canon Service.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag har nu gjort ca 63 942 exponeringar och kameran håller än :)
Jag har ungefär 21 000 exponeringar nu.

Jag kollade upp att hur många bilder jag tagit 2008 och till min förvåning bara 2000 änsålänge :) 1000 bilder /månad. hhihi

Har tagit nästan 7000 bilder med min D40, har haft den i lite mer än tre veckor.
Snart uppe i 49000… Efter knappt 1½ år med kameran.
Tagit dryga 65 600 exponeringar nu med D50 :)
#47 Den håller än? :)
#48 Japp, den håller finfint förutom att den strular med slutaren ibland och kan hänga sig lite någon enstaka gång om man ska kolla på displayen men då är det bara att ta ut batteriet och sätta in det igen, dock bara hänt 1 gång :)
Skönt att höra, då kanske min håller terminen ut… ;)

Jag känner mig lite rädd för att jag redan tagit så många (eller den är begagnad) och jag har haft den 3 månader.. 11.000. Fast jag har kanske tagit runt 5000.
#52 Det är knappt någonting så du kan vara lugn!

#53 bra! :)

När min D40 fyllde 1 månad hade jag tagit 9500 bilder… Är det någon som vet hur många exponeringar en D40 klarar? För om den klarar runt 50 000 som D50n är antagligen min kamera slut någon gång i slutet av sommaren o___O

Oj, vart ser man det någonstans ? :O
#55 Den klarar nog lika många exponeringar som D50 men antalet exponeringar är bara lägre satta rekommendationer så att företaget inte ska få klagomål. Jag har tagit ca 15 000 exponeringar mer än rekommendationerna och än rullar kameran på.

#57 Okej :)
Nu kommer jag bli utskrattad så lite jag har fotat (A) Jag har haft min sen i september -07, men har varit på lagning i 6 veckor också.. Har fotat runt 4600 exponeringar x'D
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
fick min i september :) fotat runt 12000 exponeringar xD
haha, 2771 här. har haft kameran i en månad.

Med min Canon är det nog inte så många. Runt tusen skulle jag tro, har haft den sen i lördags.
49986 bilder just nu, det närmar sig 50.000.
#63 lugn, den håller säkert för bra mycket mer än de utlovade 50'
#64 Japp, det gör den. Har tagit drygt 15 000 exponeringar över det givna maxantalet och kameran funkar så bra så fortfarande :)
#64, #65 Jadå det får vi hoppas på iallafall, haha. Har inte riktigt råd med D300 än men det närmar sig!
19 973 sen julen 2006, inte så farligt ; )
50.126 nu… ;) Den lever än! Haha.

24374 exponeringar 8> jag tycks fotografera väldigt lite i förhållande till alla andra ^^

knappt 4000

12.000st.
Hehe, runt 400 8>

350D, ca 600 :P
typ 8000-9000 tror jag !! :)
nu 4800, har haft kameran i lite mer än en månad.
oj, glömde. jag har en d40.
Denna kameran nu (Canon 1D Mark II N) har det väl bara blivit 5000 på två månader. Men det förra (Canon 1D) fick väl gå iaf 50000 på ett år och innan dess klarade min första systemkamera (Canon 350D) nästan 75000 på ett år.
Så totalt har tre kameror gått 130000 på två år och lite till. Rätt ok!
Vet någon kameran börjar räkna om antalet exponeringar efter ett visst tal? För senast jag kollade stod så hade jag ett rätt stort tal och nu enbart något kring 7800, haha x) Kameran har blivit nästan "ny" efter 1,5 år.
Jag har tagit runt 9000 med min kamera sen i okt tror jag. eller nov.
är det mycket?
Med D50 är jag uppe i strax under 50.500.
Med D200, runt 200 än så länge kanske ;)
Vet inte, men om jag gissar mellan tummen och pekfingret så kanske 40-50.000…:P
Nu har min D80 gått ~25 550 exponeringar.
hur ser man hur många exponeringar man har tagit ? Jag vet jag är seeg O.o ;)
#83 Vad har du för kamera?
# 83 Nikon D80 .
#85 Ladda ner opanda iexif och öppna senast fotade bilden där i, scrolla ner längst ner och kolla vilket nummer som står efter "total number of shutter releases".

13330 är jag uppe i nu.

#86 Jag fattar nog inte, om det är så man gör med D70s oxå..
Har tagit närmare 10 000 bilder sen vi köpte den nya i slutet av december 2007. Brukar fota mestadels pa helgerna, mellan 400-600 bilder per helg. Sen blir det ju tok-fotande när det är tävling eller utställning eller nat sant och da blir det ganska manga pa kort tid (2000+ igar t.ex.).
-Jenny
2231 bilder har jag tagit =)
Men med min första Canon tog jag 5678 bilder. Fick byta den för att den hade fått in damm i kamerahuset
Hälsningar Vemsan
Kan inte stämma, tog ner programmet och efter mycket om och men hittade jag vart det skulle stå.. men det är nu jah börjar fundera.. det står att jag har tagit 179 bilder … moahahaha
hjälp ngn ?
fick du en ny gratis?
Hur kan man se det? kan man kolla det på en "vanlig" digitalkamera?

ca. 7000
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
#93 Nej jag tror inte man kan kolla det på en vanligt digitalkamera utan det är nog bara digitala systemkameror man kan kolla upp det på :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Men kan man se när man tagit för många? Ser man skillnad på bilderna altså? Isåfall vad?
20.872st står det hos mig, har haft min Nikon D80 sen april 2007 och det var inte märkvärdigt mycket fotograferande förra året precis.. :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#96 Det beror på om det är slutarridån, då kan det synas på bilderna om den inte öppnas ordentligt.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

tänkte fråga om någon har fotograferat över 60.000 exponeringar med sin kamera och den fortfarande fungerar? Lite knepigt det där med hur länge en kamera håller, men märker man inget är de väl bara att köra på.
#99 Jag har fotat ca 80.000 exponeringar med min D50 och den funkar bra fortfarande.
5972. Nikon D80. har haft den snart ett år
Tagit ca. 20.000 exponeringar med min D50 som jag snart haft i ett år :)
16.000 nånting, har haft den i mer än ett år men varit väldigt "snål"

26957 är jag uppe i nu 8>
1 år och 3 månader sen jag köpte den
D50: ca 52.800 (ägt i över 1½ år)
D200: ca 1400 (ägt sen 2 maj)
Uppe i 20.000 snart =) har haft den i 7 månader xD
1.600 och köpte den begagnad i Tisdags. :) (Hälften av dem är säkert mina så många bilder som jag tagit och testat :P)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Är det nan som vet hur manga exponeringar man kan ta med en Sony Alpha 100? Har kikat runt överallt, men har inte hittat det nanstans.
-Jenny

#108 Har också försökt hjälpa en kompis med det men inte hittat.. :/

14691 :/
Nästan 28 000 nu…
21000 nu (x
17400 är min kamera uppe i nu
haft den sedan i augusti -07
Oj… Ingen aning, har aldrig kollat ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
haft min D80 i två v och 3 dagar tror jag och jag har tatt runt 1000 bilder x)

Jag har tagit 12.100 exponeringar med min kamera, och jag har haft den i 4-5 månader. Det är ändå ganska mycket, har ju bara haft den i 4 månader :S

14831 :/

Hur ser man hur många exponeringar man har? (på Niklon)

Ursäkta mig, men hur tittar man det? Jag har en Nikon D40x
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Snart uppe i 20 000! :D
Strax över 2.000 med D200
ca 54.000 med D50

#118 - #119
Om man söker på exponeringar kommer en liknande tråd som förklarar hur man kollar hur många exponeringar man tagit.
Har haft min Canon EOS 400D i lite mer än 4 månader och har tagit 8.287 st bilder. Är lite orolig för hur länge slutaren kommer hålla x]
Hälsningar Vemsan
#92: Jaa det gick ju på garantin ;)
Hälsningar Vemsan
Med min nya D300 har jag tagit 0 exponeringar änsålänge men det kommer under kvällen ^__^

Får uppdatera mig, har nu tagit 38 000 exponeringar. Har på senare tid dock börjat tänka väldigt mkt på det, och tänker mig för när jag fotograferar & vad jag fotograferar. Är totalt kär i min D80, så när den pajjar blir det antingen en ny d80 eller en lagad gammel. :)
Är uppe i runt 40 000 exponeringar på ett år med min D80.
http://www.regret-nothing.com
Är uppe i 13500 exponeringar sen september 2007 :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
21 000 på ett år har det blivit :)
jag har tagit 20 tusen sen okt 2007 äre mycket?

4 000 sen i mitten av april 08. ^^
Jag vet tyvärr inte eftersom jag inte vet hur man kollar det =P Någon som kan förklara :D?
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Ca. 15500 nu.
ca 53 000 bilder och jag har haft kameran(Nikon D60) sedan Februari 2009.
går det att göra samma sak som i #86 med nikon D60?
Jag har funderat länge på detta med exponeringar och sånt där! :P
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#139 Ja, det gör det.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Runt 20 000 bilder, på ett halvår :P
Canon EOS 1000D
That that don't kill you can only make you stonger
tack :)
Medarbetare på Djurfoto

Sheta, inte en liten gammal tråd ni grävt fram. Två år gammal
Nä, skojade bara. Vet inte hur många min gått nu..
Min D200 har gått 23000 sedan maj 2008.
D50 har gått 63000 sedan december 2006.
Min olympus sjunger på sista versen efter drygt 75 000 exoneringar sedan sommaren 2007 

runt 7500 exponeringar sen januari 2009.
Ca 8851 sedan 5 oktober 2009
Medarbetare på Djurfoto
Min nya 7D har gått lite drygt 800 och batterierna (2st) visar halv styrka. Tycker det är ganska bra…
Jag har tagit 13324 exponeringar sen 24 Dec - 09
Alltså jag kan inte förstå hur jag har tagit mig upp till 51000+ på 1 år o 11månder:O Kan det verkligen stämma???
Skickar med en bild på vad jag tror visar hur många exponeringar jag tagit för jag hittar inte total number of shutter releases…jag måste alltså vara dum på riktigt:O
Och min kamera dog under dressyrtävlinge hemma i lördags:(
Min D80 har gått 23000 exp och har haft kameran 1 år. Hade gått 8000 när jag köpte den beg.

#150 Li, kan hjälpa dig hitta Total number of shutter releases, skriv på MSN är inte vid datan men är här då och då så kan hjälpa dig =)
Senast jag skrev hade den gått 8851
Nu har den gått 14140.
Medarbetare på Djurfoto
Hur ser ni hur många exponeringar kameran har tagit? 
Jag har förresten fått någon jättejobbig tanke om att jag "slösar" på exponeringar, men det är otroligt jobbigt när man är ute och fotar. Blir kameran sämre ju mer man tar? :S Och hur ser ni på detta?
#154 Kameran blir inte sämre ju fler bilder man tar. Däremot är en kameras slutare gjord för att klara av ett visst antal exponeringar - kameror av billigare och mindre modell klarar kanske 50-80 000 exponeringar medan större och dyrare modeller klarar över 100 000. Efter ett tag går helt enkelt slutaren sönder, då kan du inte ta bilder alls. Det visar sig ofta ett tag innan genom att slutaren (spegeln) börjar haka upp sig.
Detta antal är bara en riktlinje - min Nikon D50 ska klara 50 000 bilder, jag har tagit över 80 000 med den. För ett par veckor sedan började spegeln haka upp sig (jag använder den mycket sällan) men den fungerar fortfarande.
Min D200 ska klara fler så jag är inte orolig.
Vill man inte köpa ny kamera när den förra är "slut" kan man byta slutaren för ett par tusenlappar.
Okej, skönt att höra :) Det är lite jobbigt att behöva ha den känslan, då de ska vara kul att fotografera! :D
Om jag nu kollat rätt så har jag tagit 1052 exponeringar med min D90, köpt den 2 Juni, tycker att de var mycket
Men den lär ju hålla ett tag i alla fall 
Min D60 har nu gjort 37000 exponeringar.
ronjanyman.se
Min D200 har snart gått 30 000 exponeringar, sedan maj 2008.
Min D80 har gått 25000. Köpte den beg. i Mars 09 och då hade den redan gjort 8000.

Min D200 har gått mer än 81.000 exponeringar konstaterade jag igår.. Blev lite halvt rädd, men kollade runt och såg att det finns D200's som har överlevt upp till 400.000 exponeringar :-)
Haha, 150 exponeringar och jag fick kameran igår kväll!
Min D40 har gått ca 28 000 exponeringar på 1 år och 4 månader. I genomsnitt ca 70 bilder per dag, haha :3
43000 exp. har min gått nu.
ronjanyman.se

Min D300s har gått 890 exponeringar, haft den i två veckor ungefär. Nikon D60 ligger runt 40.000 någonstans tror jag.
Min kamera har gått ca 83 000 nu. Senast jag skrev(#138) hade den gått ca 53 000.
129836 exponeringar. Canon EOS 40D, inköpt februari 2008. Den börjar dock lägga av nu.