Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 5367 ggr
Anna
0

Hur mycket har du utvecklats?

Hur mycket har du utvecklats sedan du började fotografera?

--------- 

Mitt svar blir massor! När jag började visste jag inte ett dyft utan tog bara kort för att det var roligt att ha minnesbilder. Exempel från hur mina första bilder kunde se ut.

Sedan började intresset växa och jag uppgraderade mig till en bättre kamera. Då kunde bilderna se ut såhär.

Intresset blev en passion och jag köpte min D50. De första bilderna såg ut såhär (när jag ännu inte lärt mig kameran) och nu för tiden vet ni ju hur de ser ut. =)

Fast fullärd blir man nog aldrig.. 

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jojjehanna
0

Glöm föralldel inte att ta de där minnesbilderna som faktiskt är once in a lifetime, även om bakgrund etc inte är perfekt…

Anna
0

#1 Självklart inte! Tar massor med sådana =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja, ni kan väl avgöra själva.. ;)

Den här bilden är tagen för 3-4 år sen

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

Och den här för drygt en månad sen. Dock med en rätt mycket bättre kamera.. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Emelie-G
0

Mitt svar blir en hel del. Precis som Anna tog jag bilder i början för att det var roligt och för att minnas. Minnesbilderna är jag väldig glad att jag tog nu några år senare, bilder på bla gamla ridlägerhästar och favorithästar som inte längre lever.. Ett exempel på hur en sådan bild kunde se ut finns här.

Efter något år upptäckte jag att det faktiskt är roligt att fotografera, speciellt när man blir nöjd med bilderna! Jag började därmed anstränga mig lite mer och köpte även någon fotobok. Kommer ihåg att jag var näst intill överlycklig över den här bilden.

En tid senare lånade jag en kompis systemkamera och var näst intill kär! Kommer ihåg att jag sa till kompisen "Bilderna blir ju finare med din kamera än vad de är i verkligen" eller något liknande, haha. Efter det blev målet en egen systemkamera, och jag lyckades tillslut övertala mina föräldrar med att sponsra mig med halva kostnaden.

Och äntligen, den 2 januari i år köpte jag min d40! När battariet  var färdigladdat sprang jag runt i huset och fotade precis allt, tom en ketchupflaska ;) En av de första hästbilderna jag tog med den såg ut så här.

Shallow
0

Jo, jag har utvecklats mycket tycker jag.  Ska leta efter en av dem första jag tagit ^^ kom ihåg när jag inte visste va macro va :o :P

Denna kommentar har tagits bort.
divansson
0

förut.. :P rakt å fint, grymt ljus.. inge brus heller ;D nu är den mindre, vilket gör att bruset ej syns nå mycke.. :P dehär va med första digitalkameran, travet va inne då å ;)glädjer mig åt att hästen iaf var rätt inne i steget ;)

ursäkta namnet på bilden :P

divansson
0

vart finare när man satte in den här ju ;)

Här är iaf en som ja tog för nåra veckor sen.. :P en ganska vanlig bild i mitt fall.. :P bakgrunden är inget att gö åt på travbanor så så är de ;)

Cydonia
0

Jag har utvecklats massor under det året jag fotat mer seriöst. Kanske inte så mycket inom just hästfoto eftersom jag inte fotar hästar så ofta. Det blir gärna natur och andra djur, insekter och människor…
Men inte bara fotona har blivit bättre, jag har ju lärt mig ord och tricks och saker som jag inte ens visste fanns! "Vad fan är bländare!?" ;)
Dessutom har jag lärt mig massor om bildredigering. Förr var det ju bara att ta kort, lägga upp på datorn och inte så mycket mer med det.
Och mycket har jag att tacka iFokus, jag har fått reda på vad bländare betyder här, och även lärt mig att ge och ta emot kritik. :)

Katter3
0

Skulle aldrig våga visa mina bilder jag fotade med analog kamera (de är inte scannade till datorn heller), de är en liten historia för sig. :)
Mitt intresse för fotografering bara växer och växer, och det känns som att jag utvecklats mycket.

Lägger in två av de första hästbilderna jag fotade med min kompaktkamera och två av de första hästbilderna jag fotade med min systemkamera. Känns som att det är lite skillnad?

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Emelie-G
0

#11 Härlig bakgrund på systembilderna! Vart är de tagna? :)

Cavello
0

Först när vi skaffade vår första digitala kamera, en Canon Ixus 50 var jag inte så intresserad av att fota. Och då brydde jag mig inte heller om bakgrund, skärpa osv även fast vi var på många bra fotoställen där jag hade kunnat få hyfsade bilder. Såhår såg de första bilderna ut länk.

Ett år senare var jag mer intresserad av att fota och att fota ok bilder och nu såg bilderna ut såhär (fortfarande samma kamera) länk.

Under sensommaren 2006 kände jag att jag behövde en bättre kamera. Speciellt under European Shetland Games som var i hemstaden. Mina bilder därifrån blev felexponerade, suddiga och brusiga osv. Under hösten började jag att spara mer intensivt för att ha råd att köpa en system innan vintern och jag lyckades. Den 28 oktober 2006 köpte jag min älskade Nikon D50 för 7000kr. Dyrt tyckte jag då men väl värt det. Jag visste ingenting om bländare osv. så första gången jag fotade hästarna i närheten av mitt hus hade jag lyckats vrida upp bländaren istället för slutartiden så det blev panorering av det hela. Såhär såg bilderna ut då länk.

Nu efter mer än ett halvår och mycket mer kunskap så känner jag att jag behärskar min kamera fullt ut. Kör alltid på AV nuförtiden (gick över från M till AV då jag förstörde alla bilder från en hopptävling i februari). Jag har fotat kändisar, sålt bilder och ska snart få bilder publicerade och blivit igenkänd i Halmstad som "fotograf". Nu har jag uppfyllt mina kortsiktiga mål och jobbar på det mer långsikta planerna. Såhär ser bilderna ut nu länk.

Lininaa
0

Jag har utvecklats mycket! Och inte minst pågrund av iFokus, här har jag lärt mig massa saker som kanske inte är så lätt att se att de faktiskt är "fel". Men än har jag jätte mycket kvar att lära, och jag jobbar just nu på att lära mig min D80 helt och fullt (: Men jag tycker ändå att det går framåt, i början fotade jag nästan bara med auto-läget eller andra programlägen, nu fotar jag nästan alltid manuellt, vilket jag tycker är en förbättring i alla fall ^^

Har tyvärr inga bilder att visa..

Jojaton
0

Massor!

Bland mina första hästbilder: [IMG]http://i16.tinypic.com/6coog7q.jpg[/IMG] Bilden är tagen med vår kompakta digital kamera vid namn Lumix DMC-LC33

Nu ser mina bilder oftast ut såhär: [IMG]http://i12.tinypic.com/4qqi043.jpg[/IMG] Bilden är tagen med min digitala systemkamera vid namn Canon eos 400D

Den första bilden är tagen i början av sommaren -06, i slutet av sommaren kunde bilderna se ut såhär: Bilden är tagen med vår digitala kompakta kamera vid namn Lumix DMC-LC33

Johanna - Instagram

Pedro
0

Om jag har utvecklats :O Jättemycket…och det är mycket tack vare alla här :)

En av mina allra första bilder..

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Pedro
0

Sen blev de såhär

Pedro
0

Och idag ser det ut såhär

(Har inte hunnit fått någon bild på häst)

Katter3
0

#12 Ca 1 kilometer från mig, på bilden med unghästarna är det Hammars Backar i bakgrunden. :)

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Magster
0

Jag har utvecklats otroligt mycket tycker jag. Första gångerna jag fotade så var det inte för att det skulle vara snyggt och perfekt utan mer som, du Attlid, minnesbilder. Eller iaf "försök" till ett skapligt resultat. Fick jag en sån här bild kände jag mig som ett proffs för något år sen. (OBS fuxfölet)

Det blev väl en del sånna bilder till jag förstod att staket och pressade situationer inte var tållåtna. Så jag tog det lite lugnare och när jag till slut fick en bättre kamera så blev iaf bilder helt klart finare, allt blev så mycket seriösare med en stor tung kamera. Och bilderna blev väl lite mer såhär så.

Men nu har jag utvecklats ÄNNU mer. Nu tänker jag igenom mina bilder och letar tillfällen. Jag tänker mer på bakgrund och placering av motivet och försöker ALLTID hålla kameran parallelt med marken och försöker alltid hitta en liten prick över I:et i varge bild. Så nu ser nog mina bilder ut lite mer såhär.
Självklart kommer mindre planerad och bra bilder in på minneskortet men ingen tar väl 100% igenomtänka bilder VARGE gång. :)

OBS: Varje bild är oredigerad, endast förminskad och dom föreställer samma häst.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Marija
0

En av dom första fotona jag knäppte var väl på familjen med en analog kamera. Oftast misslyckades jag grovt och det blev ofta ett finger med på fotona när vi framkallade dom.

(Orkar inte ta allt xD)

Men intresset växer ju hela tiden. Och som Anna säger bli man aldrig fullärd!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Zaniba
0

Vad skönt att inte alla föds som proffs, då finns det ju hopp för mig med :P

Thorsen
0

Jag har utvecklats hur mycket som helst här! Supertrevligt folk också (:

Här är en före-efter bild som jag bifogar.

Valkyria
0

Jag tycker att jag utvecklats en del :) Tar två provbilder på travponnyer eftersom det är dem jag fotar mest ;)

kanske inte en av de första bilderna någonsin men jag tror det var första tävlingen jag fotade iallafall..(var jättestolt över den där bilden då(A))

Valkyria
0

Och nu ser dom väl ut ungefär såhär.. glömde att säga att det förra kortet var med digitalkamera och denna är med eos400D, har inte riktigt lärt mig den ännu…(huvudbild)

Valkyria
0

Kanske ska lägga ut så man kan se steget på hästen? :P

ElinH
0

Oj vad duktiga alla blivit! Själv började jag här någonstanns..

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ElinH
0

Och har inte kommit särskillt långt. Men jag har dock fortfarande "bara" en kompakt som jag fotar med.

(Vi låtsas som om båda öronen kom med.. :P) Har knappt några bilder på den här datorn.

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

annikamedstortA
0

Jag har nog det fortfarande ganska svårt.. Fast sen så  har jag så dåliga tider när jag kan fota också, och dåliga bakgrunder.. så blir jag bara off liksom. Orkar inte riktigt planera in när jag ska fota, typ speciella evenevang som jag måste åka en bit till, mest för att jag inte är så bra, så det blir inte lika kul tror jag.

Men har faktiskt lärt mig endel efter att ha börjat på hästfoto iFokus måste jag faktiskt säga.

Isch.. Vill ha en systemkamera :( Men har ju inga pengar.. *suck*

camillaabrahamsson
0

Haha XD jo det är verkligen kul att kolla in gamla bilder. har t ex kollat på bilder som jag tog med en analog kamera för måånga år sedan och tyckte var jättebra då, men nu skrattar jag bara XD Haha, fast om några år kommer man nog tycka att bilderna man tar nu är skitkassa XD Jaja det är kul att utvecklas i alla fall :)

Lagerquist
0

Haha, jag måste kolla igenom mina bilder, lägger upp ngt före efter senare :)

Ellsa
0

Här är min utveckling (:

Ellsa
0

Men jag glömde tydligen bilden x)

SofieDahlberg
0

Orkade inte göra bättre ^^

Amantha
0

Året 2007 började jag bli lite intresserad av att fotografera och fotograferade med min kompis systemkamera.

Julen 2007 (24 december) fick jag min första kompaktkamera i julklapp utav min mamma, jag började fotografera kanske en gång i veckan men inte ofta! Det blev suddiga och inte alls intressanta bildresultat. Men ett exempel är ett utav de bästa!

Året efter (2008, den 24 december) Fick/köpte jag min första systemkamera, en Canon 1000D som jag hade sparat till. Jag började fota mer seriöst och fotade mina hästar och djur väldigt mycket.

Året 2009 märkte jag att jag hade utvecklats väldigt mycket och började fota ennu mer seriöst och åkte på någon enstaka tävling och fotograferade lite. Vid sommaren åkte jag på min första riktigt stora tävling, strömsholm som jag fick en del fina resultat ifrån.

Nu så här i slutet av 2009 känner jag mig riktigt nöjd när jag kollar på min utveckling. De bilderna som finns med är ETT utav mina finaste och nöjdaste resultat.

Jag har utvecklats och kommit förbi min kompis som jag år 2007 lånade hennes systemkamera och fotade med. Hon känner sig riktigt stolt på mig så snabbt som jag har utvecklats.

Magster
0

Ojojoj, gammal tråd dethär! Skrattande Synd att mina bilder i mitt förra inlägg är försvunna…

Medarbetare på Hästfoto.

Amantha
0

Ja, det tycker jag också är väldigt synd, jag skulle vilja se lite :) Kanske ni kan göra om på nytt!? Det skulle verkligen vara kul att se för mig som är ny här dessutom ;)

Moalinn
0

Jag har ju alltid tagit bilder. Men började lite mer seriöst för ca 3 årsedan då jag fick min första egna kompaktkamera från jultidningarna.

Och om vi säger från 2007 märkte jag att det fanns andra sätt att ta kort på och inte bara tex. minnes bilder.

Förra året hade jag utvecklats en hel del, Kollade tillbaka i alla bilder och nästan skrattade. Tyckte att jag tog hur bra kort som helst och allt!
Hade fortfarande kompaktkameran.

Från detta året har jag tagit mer och mer seriösa bilder. Det har blivit på någon tävling på en ridskola, mer bilder på djur i rörelse, på djurparker och en massa annat. Mycket bättre bilder än innan.
Nu i oktober fick jag min första systemkamera. En Nikon D60 som jag bara har haft i ca 2 månader. Är inte helt ny när det gäller systemkameror eftersom att jag har fått lånat syrrans ibland. Tyckte att alla bilder från syrrans kamera (Nikon D40) blev mycket bättre än kompaktkameran och det tycker jag ju fortfarande. Men just nu tycker jag att Syrrans är mycket bättre än min D60. på något sätt känns det som att jagi nte har utvecklats något de senaste 3-4 månaderna. Har liksom stått stilla på samma plats hela tiden. Det känns ju lite sådär.

Men jag hoppas att jag lär mig min kamera mer nu så jag får till det med bilderna och även att kameran blir snabbare och allt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Amantha
0

Det är bara att kämpa på och fotografera så mycket som möjligt och läsa mycket här på iFokus så lär man sig mycket, det har jag gjort och gör det fortfarande :)

[Ebfotograf]
0

Här kommer det att komma ett collage vid jul av mig :)

Muzzy96
0

Här ska jag också lägga upp bilder om jag hittar några :P

Amantha
0

Vad roligt. Skriv gärna lite om eran historia också, alltid trevligt att läsa med bilder till också!

Muzzy96
0

Jag läser mega mycket bloggar, (skojar inte, typ 60 + elr ngt) Bland annat fotobloggar..

Det händer att de lägger upp typ; utveckling genom åren.. Det känns inte som att jag utvecklas någtot men det gör jag ju och det kan jag säga genom att titta här också. De bilderna i länken är ändå tagna för mer än 1 år sedan, men jag tog bassholmen bilderna som exempel haha :P

Monday
0

Det är så kul att leta fram gamla bilder och se hur mycket man faktiskt har utvecklats! Glad

Det absolut första bilderna fotade jag 2004-2005 någon gång, men de bilderna kunde jag inte hitta för tillfället, så det fick bli något äldra bilder. De första bilderna är fotade med Canon 300D/350D och de senare bilder med Nikon D80.

http://www.regret-nothing.com

Muzzy96
0

Jag har bytat data två gånger sen jag fick min systemkamera tror jag… Men någon dag ska jag tämma min gamla på bilder å spara, haha Då blir det lite å kolla genom :P

Gemela
0

Vad kul att se allas utveckling :)

Eftersom jag inte fotograferar hästar så mycket så gjorde jag en till med mitt favorit motiv, Sigge. De första är tagna med en digitalkamera Canon PowerShot A550 tror jag (ca. 2008).

Sen fick jag min systemkamera Nikon D40, de första är när jag precis fått den (början av 2009) och de sista är nu när jag haft den i snart 1 år :) Kanske ingen jättestor utveckling mellan de sista men…

Magster
0

Her visat dessa bilder förr men kan lika gärna visa dem igen. Glad
2004-2007

Medarbetare på Hästfoto.

Magster
0

2008-2009

Medarbetare på Hästfoto.

Denna kommentar har tagits bort.
Holmarn
0

Hittade denna gamla tråden och tyckte det skulle vara kul om ännu fler la in sin utveckling!

Här kommer jag 2006

Holmarn
0

2007-2008

Holmarn
0

2009-2010

haha, det är fruktansvärt kul att kolla igenom och se hur dåliga bilder man tog! Flört

Inlägget är låst för nya kommentarer