Kameraproblem!!
Min kamera (Sony cyber-shot dsc-hx1) har jag haft lite problem med idag. Skulle för andra gången använda slutartid (är väldigt nybörjare på manuellt foto), och kameran reagerade inte bra. Precis som förra gången då jag skulle fota, "behandlades och lagrades" fotot i flera minuter, när den äntligen var klar var fotot alldeles vitt… Förstår inte varför den gör såhär, någon som har nån aning? Är den sönder eller är det något jag gör fel? Det är när man går under 2 som det börjar…. Eftersom jag inte vet mycket om manuellt foto som sagt kan det vara jag som gör fel, kameran är inköpt i april…
Hjälp någon :(
Slutartiden anger hur "snabbt" bilden tas och hur länge slutaren är öppen och samlar in ljus. En slutartid på 2 är en väldigt lång slutartid.
Lång slutartid = bilden tar under lång tid (vilket gör att du uppfattar det som om den "lagras" länge) och släpper in mycket ljus under denna tid vilket gör att den blir ljus.
Så sänk slutartiden, jag fotar oftast med slutartid mellan 1/640 - 1/2000.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Oj, det kan hända att det är exponeringern också? Som sagt, försår inte mycket med denhär kameran :/
Om du inte förstår så mycket - läs kamerans manual! Där står allt du behöver veta om hur du ställer in vad. Sedan har vi även nyttiga artiklar här på forumet.
Känns dessutom ingen stress över att fotografera manuellt, jag höll mig på sportläget/halvautomatiskt i ett par år innan jag sakta gick över till helmanuellt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag fotar inte helmanuellt annat än när jag måste pga förhållandena.
Visst ska man kunna sin kamera, men det känns som att det är någon sort hets över att fota manuellt, och att det är något man "måste" göra annars är man ingen riktig fotograf - vilket jag tycker är trams.
Har du bara haft kameran sen i april, så kör på halvautoläge ett tag till, och bekanta dig mer med kameran, så att du är trygg med den.
Sen finns det jättebra artiklar på nätet, tex här och på Fotosidan.se
Okej, tack så mycket :)