Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 693 ggr
tires89
0

Rasstambok nordsvenska hästen

Behöver lite information.
Är det någon som vet om
21148 Pia-Lisa  Eller Ynar 1819 
Fått ett hingstföl med namn Pio.
någon som vet om en bra sida där man kan finna dessa

kanske är det så att ynar är fadern och pia-lisa är modern

Pazuzu
0

I Svenska Hästavelsföreningens databas "Blå basen" kan man söka efter bl.a. nordsvenskar:

Pia-Lisa verkar inte ha någon avkomma som heter Pio:
Pia-Lisas föllista

Inte heller bland Ynars avkommor hittar jag någon Pio:
Ynar-avkommor

Dock kan det ju vara så att alla föl inte finns med, eller att Pio är registrerad under något annat namn.

tires89
0

han måste vara reggad med ett annat namn. men hittar heller inget där dom 2 ska ha föl tillsammans. mitt föls far är pio, och han som äger pio har tappat bort hans papper, och han säger att hästen heter pio, och han är nästan säker på att dom ska vara föräldrarna till pio. men pio är född 1987-1989 någonstanns. men i gamla stamböcker så finns det att dom har ett hingstföl tillsammans så de måste vara dom, men ja är såå himla kass på att söka på internet.  men tack så mycket för svar:)

Mari
0

Fast den där basen är inte att lita på, jag tycker den är dåligt uppdaterad och flertalet föl är inte registrerade där.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tires89
0

nä fast de är så knepigt eftersom han är född för typ 20år sen. men de kanske har att göra med om hästen inte är registrerad?

hur gör man annars om jag ska söka pass när jag vet vem fadern är men inte hans mor och far föräldrar
försökt att letat fram faderns namn men han finns inte heller på internet så han måste heta något mer än pio, försöker få svar av ägaren men de tar sån lång tid! vill veta nu:)

Mari
0

#4 Har du mailkontakt med ägaren? Annars råder jag dig att ringa, då brukar man kunna få snabbare svar.

och det kan vara för att din häst inte är registrerad som att han ej finns med i basen, fast jag har för mig att även oregistrerade hästar kan finnas med där, rätta mig gärna om jag har fel.

Kan man inte bara skriva hans far i passet då? Eller måste båda vara med? När jag skaffade pass åt min häst 2005 så hade han okänd härstammning och fick även reggas så. Dock fick jag aldrig ut något pass då hästen min fick avlivas knappt en månad efter.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tires89
0

jag har ingen aning, det borde gå att regga henne även om hon har okänd stam, eller jag vet ju vem fadern är men ej vad hennes mormor och morfar är. trodde att allt måsta vara med i passet:) ser lite bättre ut då:D
jag känner ägaren till hingsten var dit igår och han säger att pappern på hingsten är borta och jag fick låna med en massa rasstamböcker, och troligen är fadern ynar och modern pia lisa. men hittar inget om att dom ´har en avkomma förutom i böckerna så har dom en avkomma en hingst men det vore roligt att se om det är så att de är dom som är fader/moder:)

Tack för svar:)