Skriver alla samma?
Jag har kollat runt på lite uttav sajtens medlemmars fotohemsidor, och jag märkte en sak som var lika på nästan varenda, och det var vid portfolion. Skriver alla samma text när ni presenterar eran portfolio? Att det är fotonh som representerar er som fotograf? Handuppräckning tack :D
*Håller nere handen*
Nej, jag har faktiskt ingen sådan text vid min portfolio, jag har inte ens funderat på att ha det heller. Jag ser det som att det är typ underförstått och känner inte för att skriva ut det heller. Jag brukar istället ha lite text kring upphovsrätten.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Nej, faktiskt inte. ;) Håller med #1.
http://www.regret-nothing.com
This is a good point.
Det är så tråkigt att många har nästan exakt samma text på vissa ställen på sida hemsidor. Och jag kan ärligt våga påstå att det är mig de flesta kopierar. Det säger jag inte för att på något sätt få mig själv att framstå som bättre, för det tror jag inte att jag är, men det verkar ju uppenbart. Jag är en person som älskar att skriva och formulera mig, jag ser inte tjusningen i att först se vad andra har skrivit, jag kan tänka ut någonting passande själv som jag vill ha på min hemsida. När jag sedan skrivit en text jag är nöjd med och publicerat den dröjer det inte länge förrän den sakta sprider sig till alla lite "mindre" fotohemsidor också.
(nu påstår jag inte att alla har härmat/kopierat just mig eller någon annan, men många)
Folk kommer säkert reagera på det jag skrivit nu, men jag vågar stå för det då jag helt enkelt vet att det är sant. Jag tror inte någon av er anar hur många mejl jag får från utomstående personer som "tipsar" om folk som har text som är lik min… Tyvärr finns det ju inte så mycket att göra åt. Skriva ny? Visst, men hur länge dröjer det då innan den nya texten sprids ut? Trist, men sant.
Jag dömer/nedvärderar inte folk pga sådant här. Däremot tycker jag det är tråkigt - var har all egen fantasi tagit vägen? Är det inte mycket, mycket roligare (och professionellare) att ha en helt egen hemsida med helt egen text och egna idéer? För man ska inte tro att folk inte förstår att man kopierat vissa saker, det gör dem.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Med handen på hjärtat kan jag säga att jag har sån där presentation i min portfolio, jag inspirerades av Annas portfolio och har nog kanske apat efter lite för mycket?
När jag tittar på andra sidor så har jag också sett detta att det kopieras mycket från andra, speciellt Annas, jag skäms faktiskt för att jag också har hamnat i det gänget som plockar lite här och där för att få min hemsida mer "komplett".
Jag tycker faktiskt att det är svårt att komma på något nytt och eget utan gillar att hämta inspiration från andra även om det kanske blir lite väl mycket rakt av ibland - det måste jag sluta med!
Att kopiera andras texter och designer är ju faktiskt lika illa som att stjäla bilder av någon 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har också lagt märke till detta när jag kollat på diverse hästfotosidor, inte nödvändigtvis från personer jag vet är medlemmar här, men i svenska hästfotosidor största allmänhet.
Särskilt ett par fraser Anna Attlid hade för något år (något med "jag, Anna Attlid,…" och så "intresset bröt ut…" - kommer inte ihåg dem längre) sedan som presentation har jag sett på många ställen. I vissa fall tror jag det kan handla om yngre individer som ännu inte riktigt utvecklat ett personligt skrivsätt, och då blir det kanske att de tar något de tycker låter bra från någon annan.
Själv har jag uppenbarligen så oinspirerande text på min hemsida att ingen vill kopiera mig 
#4 Jag respekterar folk som själva erkänner, så kudos till dig! Nu finns det värre exempel än dig… 
Det är inget fel i att hämta inspiration hos andra, det gör vi nog alla på olika sätt och i olika utsträckningar, det är när hela textstycken är kopierade rakt av (utan minsta lilla ändring, som faktiskt har hänt många gånger) som jag börjar undra lite hur folk tänker. Tror de att folk ska tro att det är de själva som skrivit det? Det är så uppenbart i vissa fall.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
På min hemsida har jag helt enkelt skrivit "Här hittar du några av mina favoritfoton, klicka på minatyrerna här till vänster för att se dom i större format." Just för att, det är några utav mina favoritfoton, och jag får hoppas att dom representerar mig som fotograf med
Det händer attt jag hämtar inspiration från andra, jag kan verkligen inte uttrycka mig bra i skrift, men då försöker jag givetvis ändra, vrida och vända på det först. :)
Håller på och gör min blogg lite mer "hemside-aktig" och har inte ens tänkt tanken på att ens lägga upp en sådann text, men som "försäkring" om jag skulle vilja göra det så brukar jag helt enkelt strunta i att läsa den texten och "bara" kolla på bilderna ist. =)
Alltid Oavsett