Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 11-företagsamhet
Läst 2163 ggr
josefijn
0

Lagligt utan företag?

Min mamma går på mig som sjytton med detta nu då jag börjat sälja bilder, och då jag gör reklam om mig som fotograf på en massa ställen. Hon säger att det inte är lagligt att börja sälja bilder och hålla på, utan att man måste bilda ett företag av detta

Hur ser ni på detta? nån som vet hur det riktigt fungerar?

Jag bor ju i Finland, men tror vi har rätt samma principer som ni har.

mille-star
0

Jag vet inte exakt hur det går till men om du har för avsikt att fortsätta så skulle jag rekommendera att starta ett företag! Dels så ska skatten men även för att man får ett seriösare intryck från någon som faktiskt gör rätt för sig och har ett företag!

josefijn
0

#1, jo, har nog menat starta företag av affärsidéen, dock inte riktigt än, då jag nu först vill se så jag komemr på fötter. :)

[PeterWem]
0

I Sverige har vi Hobbyverksamhet.

josefijn
0

#3, jo men det har vi väll nog här också! :)

Metinia
0

Precis som #3 hänvisar så har vi något som kallas hobbyverksamhet i Sverige. Det är okej att tjäna på sin hobby, men om man går med vinst under ett år (efter att utgifter har räknats bort) så ska man deklarera sin verksamhet det året. Dock behöver man inte deklarera om man har större utgifter än inkomster (alltså går med minus) under ett år.

Så svar på din fråga: Ja, det är fullt lagligt, åtminstone i Sverige. Dock bör du nog kolla upp lite mer exakt vad som gäller i Finland. (Ett tips är då att kolla på Finlands motsvarighet till Skatteverket, där brukar allt sådant finnas att läsa om.)

mille-star
0

#5 Så hur stora utgifter har man med fotograferingen när kameran väl är köpt?

Många här inne säljer bilder från tävlingar och anordnar privatfotograferingar, detta lär det ju inte vara någon större utgift på att genomföra. Men pengarna kommer in, svarta eller vita?

Mari
0

#6 De utgifter jag har om man ej räknar in kamerautrustning som är inköpt så är det följande:

* skrivare
* bläckpatroner
* fotopapper
* resekostnader
* Frimärken
* Kuvär
* Cdskivor
* Vadderade kuvär
* Visitkort

Har säkert glömt något eller kanske även tagit med saker i listan som man ej bör ta med?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mille-star
0

#7 Jo visst har man utgifter, men ingen här säljer väl korten med förlust? Det var det jag menade, när man sätter priset så ingår ju samtliga saker du räknade upp + en vinst.

Mari
0

#8 Jo förhoppningsvis går man väl några kronor med vinst Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

mille-star
0

#9 Men om man då går med vinst, då går det väl inte under hobbyverksamhet längre? Eller?

Mari
0

#10 Jo om jag förstått rätt så får man gå med vinst upp till en viss summa per år men man ska även behålla alla kvitton osv för att kunna redovisa om man blir tillfrågad.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#6: Större utgifter av prylar som man beräknas använda i flera år får man dela upp "betalningen" för. T.ex. om du köper en kamera för 10 000:- och du beräknar att du ska ha den i ca 5 år så får du dra 2000:- per år som utgift för kameran.

Men visst, som du säger i #8 så går man ju totalt sett med vinst vid försäljning av en bild (förhoppningsvis iaf, annars har något definitivt gått fel, Flört). Men bara för att man ska deklarera sin vinst betyder inte det att man behöver betala skatt. Det finns en gräns på ca 18 000:-/år och så länge man tjänar mindre än så behöver man inte betala skatt för sina inkomster. Du kan nog sälja rätt många bilder för 18 000:- Flört.

Denna kommentar har tagits bort.
Metinia
0

#10: Och jo, det är just det som är hobbyverksamhet! Att du tjänar pengar på din hobby! Skrattande

mille-star
0

#10 Vart hittar du den meningen, att man är skattebefriad upp till en viss summa?

Inledningen i skatteverkets hobbyverksamhetsbrochyr lyder så här

"Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du

betala skatt för det."

Detta tolkar iallafall jag att går man med vinst = betala skatt!

Mari
0

#12 Kollade på skatteverkets hemsida för att hitta den där summan som man ej få överstiga, hittar den inte i pdf:en man kan ladda ner, vet du vart man kan läsa?

Det enda jag hittar som man är skyldig till är att man ska redovisa allt överskott, vilket för mig betyder att man ej behöver skatta om man ej kommer över en viss summa.

Man ska visst betala moms om man kommer upp i summor över 30 000kr är det enda jag kan hitta, eller börja skatta om man plockar och säljer svamp, bär eller kottar för en summa på 12500kr/år.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

#15 Men man går kanske inte på vinst om man inhandlat nya saker (kamera, objektiv osv) och sen får man väl även räkna in förslitningsvaror så som fotopapper och bläckpartoner? Så jag tror inte jag skulle gå med mycket vinst, troligtvis +/-0

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#15: Jag var osäker på hur det fungerade så mailade Skatteverket och frågade dem och det var svaret jag fick. Så länge man underskrider den summan behöver man inte betala skatt, spelar ingen roll hur man tjänar pengarna.

mille-star
0

Förslitningsavdrag får man göra avdrag för om man köpt en vara som beräknas hålla mer än 3 år över 10 000kr. Så köper man en kamera så förväntar man sig väl att den ska hålla några år, man får inte gör avdrag för allt direkt.

Jag hittar inget belopp man slipper betala skatt för inom hobbyverksamhet om man inte kommer över. Inget som står i pdf-filen iallafall.

Men om man inte går med vinst, då har man inte heller en bra affärsplan och kanske bör se över sin prislista eller försäljning? För inte är det väl välgörenhet man sysslar med när man står en hel helg och fotograferar och säljer dessa bilder?

Anna
0

Man har ingen skyldighet att skatta förrän man tjänar en viss summa per år. År 2009 låg summan på 18199:-/år, i år vet jag inte exakt men runt 17-18000:- för år 2010.

Så tjänar du inte så mycket (sammanlagt, inräknat allting du drar in pengar på) på ett år behöver du inte skatta. När du når den summan har du skyldighet att betala skatt på din inkomst.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mille-star
0

Men den summan kommer man ju snabbt över om man har ett vanligt sommarjobb eller jobbar extra!?

Mari
0

#18 Undrar hur det är då om man har ett annat jobb vid sidan? För där tjänar jag ju över den där summan fast skattar på vart enda öre från första början.

#19 Jag hittar inte heller. Jag kan tycka att man gott kan unna sig åt välgörenhet om man vill slippa deklarera men att man går +/-0. Kanske lite tråkigt men man slipper mycket arbete med deklarationen Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Bara en liten parentes till det hela:

#19: Huruvida man går med vinst eller inte beror lite på vad man egentligen vill uppnå med sin fotografering och försäljning av bilder. Jag försöker sälja bilder för att ha råd med ny kamerautrustning och det säger ju sig självt att jag inte går särskilt mycket plus totalt sett… Flört

Anna
0

Ja, den summan kommer man lätt över. Själv jobbar jag ingenting utöver min fotografering men når den summan ändå, därför ska jag starta eget.

Är inte heller säker på hur det är om man skattar för sina andra jobb, behöver man skatta för små inkomster också då?

Det bästa är väl om någon som undrar detta helt enkelt kontaktar skatteverket eller liknande. Jag läser Företagsekonomi/Projekt och företagande (min lärare har jobbat på skatteverket) så jag kan höra med henne i höst om folk fortfarande undrar.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mille-star
0

#23 Fast ska man tänka så så gäller det ju allt arbete. Jag jobbar för att jag ska ha råd med att betala hyran, hästen och kameran. Sen om det är för att jag säljer bilder eller jobbar på mitt vanliga jobb bryr sig inte skatteverket om.

Det bästa är nog att själv ringa och prata med skatteverket hur man ska göra när man registrerar sitt företag. Enklast är det ju om man betalar in skatt på all försäljning direkt, då får man en fin present sen när man får tillbaka på skatten om man inte kommer över deras marginaler!

Även om jag också tycker att det är "onödigt" med företag och skatt hit och dit för småsummor så har vi faktiskt lagar som reglerar detta. Just här på forumet är det väldigt mycket prat om rättigheter hit och dit när någon stulit en bild, detta är minst lika viktigt att förmedla fram!

Mari
0

#24 Ska försöka åka in till skatteverket och fråga lite nu när jag är ledig. Vore bra att få veta exakt så att man inte gör något fel.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[michaelalundgren]
0

#26 Har du varit på skatteverket? :)

Mari
0

#27 Nej inte än, förhoppningsvis till veckan Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FotoAlle
0

#19 - kameror och liknande utrustning brukar direktavskrivas, dvs att den inte beräknas ha längre livslängd än 3 år.

Jag använder Visma Enskild firma, och när jag lade in min utrustning i inventarielistan så blev den automatiskt direktavskriven.