Vilken objektiv?
Ska köpa en ny objektiv och har sätt på sigmas 70-200/2.8 men frågan är att hur mycket skillnad är det mellan:
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro Nikon AF
och
Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS Nikon AF (den nyare)
Är det någon vits att betala mera av den nyare eller kommer jag inte se någon skillnad? Då den nya blir rätt så dyrare så kommer den ju närma sig Nikons egens pris, alltså denna:
Nikon AF-S 70-200/2.8G IF-ED VR II
Vilken skulle ni skaffa? Hälst skulle jag ta den billigaste men om det skulle vara möjligt att få en bättre så skulle man ju kunna spara lite till. Fast jag tror Nikons objektiv börjar bli endå lite för dyr. Men är det någon stor skillnad på objektiven?
Tack för hjälpen!
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Jag tror den enda märkbara skillnaden mellan de 2 sigmaobjektiven är att den nyare har bildstabilisator.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
det är nog som #1 säger om sigma objektiven, säkert någon enstaka förbättring på något. Jag har faktiskt inte så stor koll på den nya sigmat. Men Nikons objektiv är bra mycket bättre än sigmas i bildkvalliten. Dock är det objektivet du skriver om anpassat till FX kameror så har du en DX kamera så borde du skaffa den äldre varianten på detta objektivet som du kan hitta begagnat för ca 15000, men har du tur kan du hitta ännu billigare! Jag skulle satsa på nikonet om jag var du och hade möjligheten, men du får läsa på om objektiven och se vilket som passar dig bäst :)
Jag hade om jag varit du, köpt nikons 70-200 version 1!!! Finns begagnad, 11-13 000 om man letar lite! Det sägs att man alltid hamnar bland orginalgrejorna till slut, fantastisk kvalitet här det.
Jag har haft sigmas, tamrons, nikon 80-200 af-s och nu nikons (version I). Nu ska jag inte byta mer på ett tag, jo man är ju lite sugen på II:an, men först när Fx är köpt.
#3 är du säker på det? jag vet att brännvidden blir 105-300mm ist för 70-200, och om det är negativt eller positivt är ju upp till var och en. men jag har också för mig att det är något mer som som händer om man sätter tvåan på en DX kamera.. Men det kanske inte är det, jag kan bara inte minnas.
Har sökt på några begagnade objektiv och hittade en Nikkor AF-ED 80-200mm f/2.8 som skulle kosta ca 160€ (= ca 1500 kronor) Det skulle ju verkligen vara bra! Men OM den är söndrig eller säljaren inte är någon att lita på? Måst se, skulle spara ganska mycket pengar 
Ennu en fråga, nu passar väl denna objektiv till Nikon D90?
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)