Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 607 ggr
Invisible
0

Nikon VS Tamron; -300 objektiv

Nikon 70-300/4,5-5,6 IF-ED VS Tamron AF Di 70-300/4-5,6 Nikon.

Går med tankarna i objektivbanor. Vill ha ett 300, men vet ej vilket utav dessa som jag skall köpa. Ekonomin är inte av högsta klass, men skulle ganska precis ha råd, obereonde av vilket utav dessa abjektiv jag än väljer.

Skulle vilja ha lite för- och nackdelar med dem. Vilket skulle Du satsat på? Tankar och åsikter välkomnas hjärtligt.

HBKbruden
0

Använd sökfunktionen! Det finns en precis liknande fråga under de senaste inläggen…

Emelie89
0

Nästan lika inlägg som mitt, funderar också på ett 70-300

JennyR
0

Jag har haft Tamrons 70-300 för ett par år sedan, det är väl vad man kan kalla prisvärt eftersom det är ett helt ok objektiv för de pengarna. Jag upplevde dock att det "hakade upp sig" ibland, + att det förekom rätt mkt kromatisk aberration, speciellt vintertid. Sedan låter det som ett tröskverk ;)

Jag köpte sedan ett Nikon 70-300 och även om det kostar mera än Tamrons så tycker jag att det är mer värt pengarna. Betydligt tystare och smidigare fokusering, obetydlig/ingen kromatisk aberration. Så hade det varit jag så hade jag satsat på Nikons direkt!

Numera använder jag nästan aldrig 70-300an, med åren tenderar det att inhandlas ljusstarkare objektiv ;D men Nikons 70-300 är ändå en trogen följeslagare i kameraväskan :)