Jag tror dom menar att han har ensamrätt till att vara på banan, dom kan väl knappast hindra dig från att fota om du står utanför banan? :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Okej, blev lite osäker där ett tag. Tack :)
Jag skulle inte sälja bilder från en tävling där en fotograf har ensamrätt. Däremot är jag lite osäker på vad det helt korrekt innebär, men jag tycker det skulle kännas dumt att inkräkta på detta.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3 Jag håller med om att det skulle kännas dumt.
#3 Håller med :)
#4 Du kan ju alltid mejla & fråga vad som gäller :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Jag vet inte vad det betyder, men jag tycker att du ska (1) maila ridklubben och fråga vad som menas. Om det betyder att du inte får vara där och fotografera alls eller om du bara inte får sälja dina bilder sedan. Och så tycker jag att du ska (2) ställa samma fråga inne på Foto iFokus och se om de har mer koll på om det ena är lagligt att göra så. Det hela verkar väldigt konstigt och för mig låter det mest dom om fotografen är rädd för konkurrans och faktiskt inte klarar av lite konkurrans (=vilket i mina ögon betyder att fotografen inte är särskilt duktig…), men det är bara min tolkning av det hela.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Troligen menar de att den fotograf de nämner har getts ensamrätt till bilder från tävlingen. Troligen är anläggningen som tävlingen ska hållas på privat mark och inte allmän plats. Troligen äger/arrenderar tävlingsarrangören marken. OM så är fallet har ridanläggningen/arrangören rätten att uppmana annan fotograf än den som fått ensamrätten att sluta fotografera på ridanläggningens mark.
Hur jag skulle gjort:
Det är enbart ägaren utav marken som kan bestämma om fotoförbud ska gälla, så leta upp vem det är och fråga denne utan att nämna ensamrätten. Fråga om det är okej att fotografera i helgen så att du får detta på mejl och så att du kan visa upp det ifall någon fjant protesterar.
Och varför göra sig ovän med den fotografen och den klubben, som nu tydligen har bestämt detta, genom att gå över huvudet på dem, och gå direkt på markägaren? Onödigt och är nog sämre för dig då sånt inte är poppis.
Jag tycker däremot att du gör rätt i att fråga klubben. Jag har råkat ut för en liknande sak, en klubb arrangerade ett SM som jag ville åka och fota på, mailar och frågar men de svarar "Nej tack, vi har fotograf" (nu är min personliga åsikt att den fotografen inte är särskilt bra men men) och då är de ju bara att köpa det.
Markägaren och klubben kan vara samma sak. Hur som helst anser jag att marknaden ska vara fri oavsett om andra fotografer lipar för det.
#10 - jo, marknaden ska vara fri, absolut.
MEN - jag anser att man bör välja sina strider.
Valde att inte att åka, funderar på att mejla klubben såhär i efterhand och fråga vad det menades :)
Håller med #11 fast å andra sidan, jag som ofta åker på återkommande evenemang hade nog blivit rätt lessen om jag helt plötsligt inte hade fått fota på ett av dem jag brukar vara på. Minns ett år när det skulle vara en internationell utställning i Halmstad och info gick ut om att en duktig fotograf som inte brukar fota detta skulle ha ensamrätt. Jag brukar få fota för den föreningen och jag ställde till med lite frågor osv och det visade sig vara missförstånd och den fotografen var inte ens där i slutändan. Det kan ju vara bar felaktig info.
Jag tror det menades med att dem bara hade en fotograf som var bestämd och som till exempel får stå på banan, får ge reklam om att hon/han säljer bilder osv och då att ingen annan får ge reklam.
Har själv varit med om det på en annan ridklubb där dem bara har en fotograf för tävlingen som får reklam och sälja sina bilder osv. Sen om det står 20 andra fotografer och tar kort så får inte dem någon reklam eller visa reklam heller.
#14 - så kan det nog vara, fast då brukar det heta Officiell fotograf.