Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 1392 ggr
Mari
0

Ta en paus

Jag funderar på att ta en paus med att fotografera hästtävlingar åtminstånde hela detta år och förhoppningsvis börja med nya krafter igen nästa år. Kanske även tar en paus helt från att fotografera på uppdrag.

Tror ni att det är fel? Kan det vara svårt att "komma tillbaka" igen?

Känner att jag skulle vilja gå tillbaka ett steg och bara fotografera sådant jag verkligen känner för under en period men är rädd att folk glömmer bort mig eller hur man ska uttrycka sig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ginnie
0

Förstår precis vad du menar. Efter ett tag slutar "vanliga" uppdrag och standardbilder på tävlingar att ge något. Hade själv väldigt gärna slutat med dessa för en tid, bara för att kunna experimentera och vara kreativ, nåt man nästan aldrig har tid med i vanliga fall.

Om du har en hemsida/blogg som du uppdaterar regelbundet och kanske lägger in lite bilder på, så förstår nog folk att du inte har försvunnit helt. Förhoppningsvis upptäcker dina besökare också när du planerar att göra "comeback". Glad

Jag fotograferar galoppsport på Jägersro som har säsong från mars till november, vilket innebär ett vinteruppehåll på ca 4 mån. Under denna tid kommer alltså inga nya bilder alls. Det tog inte alls lång tid för mig att komma igång igen när nästa säsong började.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Mari
0

#1 Tack, min hemsida har sedan i mitten av augusti stått stilla, har inte haft tid eller ork att uppdatera den. Hade tänkt att jag under detta uppehåll även skulle arbeta fram en ny hemsida, visitkort och lite annat som jag saknar.
Det vore roligt att kunna uppdatera portfolion helt och hållet med nya bilder som man kanske fått inspiration att fotografera under uppehållet.

Som det ser ut nu så får jag inga förfrågningar om fotouppdrag och tävlingarna känns rätt meningslösa att åka på då jag under sommarens alla tävlingar endast haft 4st beställningar.. Lite därav jag känner att jag behöver en paus också.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IdaSH
0

Jag förstår dig helt och hållet. Jag har faktiskt själv precis bestämt mig för att ta en rejäl paus från det här med att fotografera hästtävlingar och sälja sedan.

Det beror mest på att jag efter varje tävling kanske får 1-5 bilder sålda men minst 10 bilder stulna. Det har fått mig att tappa både orken och motivationen helt och hållet, så istället har jag tänkt utöka portfolion på hemsidan och endast fota för min egen skull.

Det kan ju alltid vara intressant att se om det är mer givande och roligt att fota bilder för sin egen skull och inte för kundernas, och är det inte så kan man ju alltid börja sälja igen. Precis som #1 sa, om man uppdaterar hemsidan ofta så att folk vet att man fortfarande är "igång" så att säga tror jag inte det blir speciellt svårt att komma tillbaka.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Ginnie
0

När man inte fotograferar i försörjningssyfte så tycker jag definitivt att man ska ta tillfället i akt och helt enkelt låta bli att fotografera under en period. Är du helt hängiven så kommer du tillbaka med nytt fotosug till 110%, om inte så betyder det antagligen på att du hittat nåt annat som du värderar högre. Inget att förlora på det, med andra ord.

Ginnie Palm, www.ginniepalm.se
You don't take a photograph, you make it

Pandy
0

Förstår er exakt, ja får inte ens 5 bilder sålda/tävlingen men stulna bilder får ja…fast jag tänker sluta fota hästtävlingar f.o.m. oktober, om ja fotar hästar blir de på någon träning eller om någon kompis rider bara för att få någon ny bild till mig själv:)

Mari
0

Nyttigt att höra att det inte bara är jag som resonerar på detta sätt. Jag tror faktiskt att jag tar en paus från och med nu. Har egentligen tänkt fota dressyrtävlingar nu i helgen men får se om jag känner för att åka, efter de tävlingarna har jag inget mer planerat för iår i tävlingsväg.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
0

Eftersom jag bara fotar Islandshästtävlingar som min egna klubb håller, så blir det inte så många per år, högst 4 stycken. Säljer inte så jättemycket, men brukar ibland även använda bilder jag blir nöjd med från tävlingar i min portfolio, så det blir både för försäljning och för min egen skull tycker jag. Men jag tror inte jag skulle orka fota tävlingar varenda helg som ni gör! Så jag förstår om ni tar en paus.

Nu har jag också börjar göra lite reklam för att hitta nya modeller, och då fotar jag gratis och de får köpa bilder om de vill. Och då har jag fått mycket mer förfrågningar än innan när jag tog betalt för fotograferingen också. Fast det gör jag ju fortfarande, men om jag får använda bilderna för att göra reklam och liknande så kostar det inget. Blev lite virrigt, men hoppas ni fattar vad jag menar ändå.

Jag har också börjar läsa foto på folkhögskola på distans och har kommit igång lite mer med fotograferingen nu och det känns väldigt bra. Att någon bestämmer ett tema, man börjar fundera ut en/några bildidéer och sedan genomför dom. Så ett tips är att gör så, om du har svårt att komma på något kan du ju fråga någon du känner eller här på iFokus :)

Långt inlägg, men hoppas du fick något bra tips iaf :)

Mari
0

#7 Mycket bra tips! Som en fotoutmaning ungefär där tema redan är förbestämt Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

selfrejection
0

#8 Precis :) Sedan om du känner att det här var ett jätteroligt tema, göra ett helt projekt av det.

Pandy
0

#9 Fotoutmaning lät som en bra ide, jag funderar på att utmana mig själv med att fota bara människor och saker jag aldrig har gjort förut eller "sätta" kompositionen till 100% i sport när det går fort.

Mari
0

Lite OT men kan vi inte bli ett gäng som ger varandra lite utmaningar som sedan presenteras på tex. våra bilddagböcker eller kanske inne på foto.ifokus om temat inte hade med hästar att göra? Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pandy
0

#11 de låter som en bra ide:D Tycker vi kan köra på de, sen om man inte har möjligheterna eller det som behövs för att klara utmaningen kan man ju alltid be om en ny:)

ElinP
0

Jag är också i en ordentlig svacka, Har börjat nian nu och känner att det är viktigt att jag får så bra betyg så möjligt så jag kan komma in på det gymnaisumet jag vill in på.

Dessutom känner jag då jag håller på att växa ur min ponny att jag vill ta chansen när jag fortfarande kan att rida och tävla så mycket som möjligt!

Och jag har precis köpt en ny kamera och har en skuld att betala och vill dessutom komma ut och jobba vilket jag verkligen tycker är kul och vill fortsätta utvceklas!

Jag vet inte hur jag ska göra och läxor m.m bara växer på hög….Gråter

jojjehanna
0

Tycker ni gör rätt, blir det ett tvång är det inte roligt. Följ hjärtat. Jag är ju aktiv i Ridsport men orkar inte marknadsföra mig eller jaga kunder, snarare tvärtom, de som söker upp mig får ändå vänta länge. Känns som om jag inte orkar lägga ned mer tid än jag gör och det lönar sig inte nog mycket. Är ju vuxen med hus och familj så jag måste ju värdera min tid och mitt jobb mer än bara för hobbypengar.

Pandy
0

#13 Förstår dig, men då tycker jag du bara fotar på t.ex. träningar på klubben när du känner för de för att utvecklas och lägga resten av energin på skolan och ponnyn! Jobba som hästfotograf kan man göra hela livet, men att rida ponny kan man inte så ta och lägg tävlingsfotograferingen på hyllan, ta småjobb så du kan betala skulden och bara se till att njut av tiden med ponnyn, alla förstår dig:)

#14 Jag orkar inte heller jaga kunder men nu när jag känner för att lägga ner får jag mer kunder, tror någon driver med mig;O
Jag går sista året på gymnasiet och helst ska alla mina kurser vara klara innan påsklovet och eftersom jag pendlar så orkar jag inte med allt + körkortet…så det blir träningsfotografering fr.om. oktober till påsken:)

Idrus
0

#0 Tror det kommer gå bra bara, har inte fotat alls iår, en tävling och det var inomhus. Fast detta var bara för att mitt tele gick sönder.

Besök gärna min blogg.