Kritik: Islandshäst
Den här tog jag för ett par månader sedan då det var islandshäst tävling och nu i helgen så är det det igen och jag ska vara där och fota.
Vill ha kritik på den här bilden och gärna tips på vad jag kan göra bättre och kanske bra inställningar när det gäller foto på islandshästar :)
Putt!

Snygg bild! Gillar verkligen att näsborrarna lyser sådär röda.
Hade nog dock varit bättre om du suttit lite mer på huk, då hade vinkeln på hästen blivit snyggare, och så hade man kanske fått lite snyggare bakgrund.
Annars bra med skärpan och allt!
Jag som islandsryttare älskar bilder som är fotade i rätt moment i tölten, så satsar du på att sälja bilder förök fånga steget! Om du nu ville ha tips tänkte jag :)
Skickar med en bild på mig och min islänning, tagen i rätt moment på tölten!
f.ö gillade jag din bild, skärpan var riktigt bra! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jag vet ju att publikplatsen på banan denna bild är tagen inte är den mest optimala när det gäller att fota. Man sitter uppe på en kulle. Men prova att gå länge ner nästa gång, du behöver ju inte sitta nere i sanden hela tiden, men prova så ser du skillnaden. Gillar också bilden, fint ljus och skärpa. Har några egna bilder på just den hästen, och det är en riktigt snygging :)
#5 Ja det är verkligen trixigt att få till rätt vinklar och sitta rätt när det är den där kullen där, man får ju intye sitta och fota i mitten längre.. iallafall inte jag som inte säljer bilder än och har en fungerande hemsida. Ja visst är han snygg, blev helt såld på honom (nu hoppas jag att det är en han också… :P) när jag såg han :)
Att fånfa stegen i de olika gångarterna det kan jag, det är mer bra inställningar med bländare, tid osv om solen ligger i linsen eller om det är dassigt väder :)
#1 & #4 Nu för tiden pratar man väldigt mycket om att om hästen har 3 ben i marken så är den oren i takten (väldigt mycket typ i hingstkataloger och liknande), man vill helst ha bilden precis innan hästen landar med bakbenet under, alldra helst med bara ena frambenet i marken, men det är svårt att få utan att hästen ser framtung ut.
#7 Jaha det hade jag ingen aning om, men se där man lär sig något nytt varje dag :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Har lärt mig i vilket steg man ska ta de olika gångarterna i, dock så är jag lite osäker på passen.. Kan visa bilder på de olika gångarterna (förutom skritten) och se om jag har rätt eller fel :)
Tölten
Passen då, det här är ju en passbild, men är den i rätt steg?
Galopp, också lite osäker
Här är en artikel om vilken del av steget som framhäver hästen på bästa sätt.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny