Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 972 ggr
Colt
0

Duger bilderna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir tokig när det gäller ridhusfotografering, får verkligen inte till det trots att jag med tanke på hur länge jag fotat borde behärska det.  Jag klarar inte av att fota på låga ison och då min Canon 40D inte klarar av att brusreducera speciellt väl så det blir bara brus brus brus…

Min fråga är nu om ni tycker att dessa bilder duger för försäljning, jag hade nämligen tänkt skicka allihop åt skogen! Tungan ute   Men då jag vet att köparna inte alls är lika kritiska som vi fotografer kan vara så kanske de duger?

Colt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2

jennyliljedahl
0

Tycker du ska lägga ut dom :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Mari
0

Är dessa helt oredigerade?

Jag har också en 40D och jag tycker att den är jättebra med bruset, använder man brusreducerign via photoshop efteråt så tycker jag bilderna fungerar att sälja, fast vi kanske har olika smak Flört

Jag skulle lägga ut dessa till försäljning efter att jag hade ljusat upp dem lite mer, nu är hästen för mörk för att jag ska gilla dem

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Colt
0

#3 De är brusredicerade i photoshop

Anna
0

Ögonblicket du fotat i är det inget fel på. Jag skulle inte sälja dessa som utskrifter/förstoringar pga bruset och mörkheten, men antagligen som digitalbilder (då allra helst små webbilder). Så gör jag själv om mina inomhusbilder blir för "dåliga" och kunderna brukar inte klaga utan vara förstående.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

superboy77
0

Utsnittet och ögonblicket är perfekt. Det gillar jag verkligen!

Men de är för mörka och inte så skarpa.

Jag skulle inte lägga ut dem för försäljning med devisen att "First impressions lasts". D.v.s har ryttarna väl sett mörka oskarpa bilder så finns det risk att man förknippas med det. Det finns risk att det skadar mer än gör nytta.

Bilderna ser ut att vara ca. 1 steg underexponerade. Kanske kan du öka exponeringen +0,66 och lägga på lite fyllnadsljus +25. Det kommer att ge mer synbart brus men värt att testa.

Blir det inte bra så har du iaf lärt dig något på kuppen :)

Colt
0

Tack för era åsikter, har i alla fall bestämt mig för att inte lägga upp bilderna.  Fick precis som Stefan säger ta det som ett inlärningstillfälle helt enkelt! :)