Blivande hästfotograf
Foto har intresserat mig en längre tid och jag har bara hittils vågat beundra andras bilder. Och så har jag bara fotat med familjens digital kamera, och nu vill jag ta mitt fotande till en ny nivå!
Har ni några tips på en bra nybörjarkamera men som man ändå kan växa i? Ska man lägga ner flera tusen på en bra kamera eller ska man kanske köpa en billigare kamera och köpa några objektiv till? Jag är värdelös vad det gäller objektiv så det får ni gärna tipsa om med.
/Kram Erika 
Ni får gärna visa exempel bilder från era kameror, gärna oredigerade!
Jag tycker du ska välja en billigare och köpa objektiv. Objektiven spelar enligt mig större roll än kamerahuset för hur bra bilderna blir även om kamerahuset självklart spelar stor roll det med.
Det finns många olika märken att välja och ifrån Canon tycker jag att du ska kolla på modellerna: EOS 450D, EOS 500D, EOS 550D och EOS 1000D. Ifrån Nikon så kan du kolla på: D3000, D3100 och D5000 samt D90 och D60. Det finns även äldre modeller (av båda tillverkarna) som går att hitta begagnat, det kan också fungera bra. Kolla gärna även på märken som Sony, Pentax, Panasonic och Olympus. Tyvärr är jag inte så insatt i deras modeller så jag kan inte nämna vilka jag tror skulle kunna passa dig, men det är bara att fråga i en fotoaffär!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Funderar på att köpa en Nikon D60 och ett 70-200mm objektiv. Fast om det blir Nikkor, Sigma eller Tamaron vet jag inte, är som sagt ur usel på objektiv.
Vet du något objektiv som är bra när man ska fota mycket rörelser och vill ha skärpa på t.ex hästen och lite oskärpa i bakgrunden? Hoppas du förstår vad jag menar.
Ett 70-200mm f/2.8-objektiv låter som helt rätt grej för dig (för det var ett sådant du kollat på eller?)! De är skarpa, och har stor bländare som ger en oskarp bakgrund. Sigma och Tamron är prismässigt (och kvalitetsmässigt) i samma klass, dock är Nikkor 70-200 ganska mycket dyrare har jag för mig. Samtidigt så får man det man betalar för, ;)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Ja, det är ett sånt jag kollat på :) Funderar på en Sigma men är inte säker :)
Vad har du för kamera? ^^
#4: Jag har en Canon EOS 400D och till den tre olika objektiv (kitobjekitvet på 18-55, ett fast 50mm 1.8 och ett telezoom: 55-250mm f/4-5.6 IS). Har själv också funderat på ett Sigma 70-200, eller kanske ett Tamron, men vet inte riktigt. Har tid på mig att fundera än, har inte i närheten av de pengar jag behöver för att uppgradera mig, XD
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Canon EOS 400D är en bra nybörjarkamera som man kan utvecklas mkt i. Köp bara kamerhuset och köp två objektiv till. Ett telezoom och ett standard. Titta på blocket där det finns mkt begagnat. Jag har köpt allt mitt begagnat och det har alltid fungerat bra!
Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!