Pris för bild i reklam?
Nu behöver jag lite hjälp av duktiga medlemmar här på HF som har lite större koll på det här än jag.
Det är nämligen så att en av mina bilder har såldes genom en tidning till ett företag och användes i en annons. Nu ska jag skicka en faktura men vet inte inte riktigt vad jag ska ta för pris.
Någon som kan ge prisexempel?
/Malin, medarbetare på Engelskt Fullblod
www.ingaballar.blogg.se
"There are fools, damn fools and those who ride in steeplechase"
Är det alltså olovlig användning vi pratar om?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Såldes genom en tidning till ett företag? Hur då?
Är det så att ett företag olovandes har använt bilden i sin marknadsföring så kan du debitera enligt SFFs Prisguide + påslag.
Då behöver du dock känna till dels hur stor din bild är i annonsen samt ungefärlig upplaga på annonsen.
Till exempel: Om du säljer en bild som sedan publiceras på en halvsida i en annons som går ut i 100.000 ex så kan du begära 6500 kr. Då pratar vi inte olovlig användning.
Vid olovlig använding, som i ditt fall, rekomenderar SFF att fotografen debiterar enligt pris aktuellt arkivbildpris samt därutöver ett skadestånd på minst samma belott, 100% påslag.
I exemplet ovan så skulle du då kunna debitera 13000 kr olovlig användning.
//FotoAlle

Hmm ja det var väl olovlig användning. När tidningen publicerades här i Sverige var jag fortfarande ovetandes om att bilden använts. Dock så mejlade tidningen relativt snabbt och sa att de sålt en bild till detta företag och rådde mig att ta 1000 kronor för det och jag hade inget emot det egentligen.
Har pratat med en etablerad fotograf och hans råd var att runt 1 200 kronor. Så 1400 kronor låter väl rimligt?
#2 Mycket användbar information, tack så mycket!
/Malin, medarbetare på Engelskt Fullblod
www.ingaballar.blogg.se
"There are fools, damn fools and those who ride in steeplechase"