Nikon D90 vs Canon 500D
Hejsan!
Vilken tycker ni är den bästa att fotografera med?
Tex. i ridhus och på andra mörka ställen.
har ni några exempel bilder?
Mvh Anna :)

#1 jätte fin bild
- har du något exempel från 550D ? :)
Jag har enbart tagit ett fåtal bilder med 500D'n och aldrig hållt i en D90, men jag skulle rekomendera Canon-kameran. D90n har en väldigt dålig bildkvaliet. Då första gången man proppar in en filmfunktion i en kamera är det någonting som blir lidande, i det här fallet grundfunktionen (foto).
Självklart finns det säkert de som får till bra bilder med D90:n, men de bilder min kompis skickat till mig i orginal är inge vidare.
Man ser även på ex. bilderna här ovan att bilden från D90:n inte är i närheten lika skarp som Canon bilderna. Inget ont mot dig som fotograd Rhodugune. :)
Jag skulle ha satsat på en D90. Dels för att Nikons D90 har (mycket) mindre brus på höga ISOn jämfört med 500D (du lär ju behöva skruva upp ISO om du ska plåta i mörka ridhus). 500D har mer mp än D90, men pga av den lilla sensorstorleken blir det inte bättre kvalité, snarare sämre. Dessutom kan D90 ta fler bilder per sekund, vilket kan behövas om man håller på med hästfoto. ;)
Kika här för en jämförelse mellan modellerna!
Egentligen handlar det nog mycket om tycke och smak, vad som känns bäst i handen, vilket menysystem man gillar bäst osv.
#5 D90 tar absolut inte sämre bilder än 500D. Den är, tvärtom, en av de bästa amatörkamerorna på marknaden enligt många recensioner.
http://www.regret-nothing.com

Hm.. jag skulle gärna vilja ha fler exempelbilder :)
Tänk på att bilderna blir bättre/ sämre beroende på objektiv :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Tänk på att bilderna blir bättre/ sämre beroende på objektiv :)
www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)
Jag skulle nästan rekomendera Canonkameran i detta fallet (är sträng Nikoniskt). Jag gillar verkligen kvalliten på 500D och 550D. Men gämför dom nogrant och se vad som passar DIG. Det är ju iallafall DU som ska lägga stora pengar på en kamera!

#10 Tack så mycket :)

Jag har inget illa att säga om just fotofunktionen i D90. Den har många gånger fått bäst i test och jag tycker den är toppen! (däremot är inte filmfunktionen den bästa kanske)
Det är en kamera som jag kommer att ha ända tills den är slut, utnött, slutar fungera. Inte för lätt och inte allt för avancerad.
Jag har aldrig märkt något med att bildkvaliteten är dålig, bara nöjd!
Har tyvärr inga exempelbilder i ridhus då jag aldrig fotar där..
Det är objektivet som gör bilderna, INTE kamerahuset! Om du är ute efter att kunna fota bra bilder i ridhus så tycker jag du ska satsa på ett billigare kamerahus och ett dyrare objektiv med BRA ljusinsläpp.

Hade tänkt mig en Canon 500D + ett 50mm 1.8 ^^
Är dem två bra tillsammans?
Det tror jag absolut, det blir jättebra ljusinsläpp. Men tänk på att det är ett fast objektiv och att du inte kan zooma då utan dt måste stå rätt nära. Om du ska fota i ridhus hade jag hellre satsat på ett teleobjektiv, något av nikkors :)

Ett Tele - objektiv?
Funkar nikkors på canon kameror?
Kan du ge mig något bra exempel på ett bra tele objektiv som funkar i ridhus och är inte alltför dyr?^^
ja ett teleobjektiv är ett du kan zooma mycket med i enklaste beskrivning ;D
Jag har ett Nikkor 55-200 som jag tycker är superbra i ridhus, och annars också! ÄLSKAR det objektivet!
Nej men kan inte sätta nikkorobjektiv på canonkameror om man inte har någon slags adapter eller så (är inte säker på att det finns till just detta). Men rekomenderar att du köper ett nikkorobjektiv och inte sigma eller tamron.
Så jag föreslår ett Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR.

Okej, hm har du någon exempelbild från något mörkt ridhus som du har tagit med detta objektiv? ^^
Har du några fler alternativ som är canon objektiv? ^^