Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 13-lag-moral-och-etik
Läst 1176 ggr
KarinWarnmark
0

Använda rätt bilder i projektet

Jag håller på med ett projekt där jag har tänkt att använda bilder från diverse tävlingar. Allt från lokala till Göteborg HS. Då jag ska visa upp mitt projekt sen för några "viktiga" (kan man säga så? haha) personer som kanske nappar på min idé är det viktigt att jag väljer rätt bilder…

Därför undrar jag om det är okej att använda bilder där man inte kan urskilja personen, tex bakifrån. Eller beskära en bild på ett ekipage på ett snyggt sätt så man inte ser ryttaren i fråga.

Har försökt att söka efter denna informationen på annat håll utan resultat. Vet inte ens om jag la den i rätt tråd.

Men är tacksam för svar :)

//Karin W
warnmarkfoto.se
warnmark.blogg.se

Mari
0

Ska bilderna bara visas för några personer? För om jag inte tänker helt fel så är det väl helt okej att visa ansiktet på folk för några få, bara det ej är på utställning där hela allmänheten får syn på bilderna`men jag kanske har fel?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

KarinWarnmark
0

Bilderna kommer först visas för ett fåtal personer och sen förhoppningsvis för allmänheten. Upptäckte nu att jag beskrev det lite luddigt.

// Karin

AK1234
0

Är det inte så att enligt lag får du göra precis vad du vill med bilderna sålänge det inte är i reklam, för då måste du ha tillstånd av de som är med på bilderna? Eller, jag kanske är helt ute och cyklar. Haha suck, så mycket för att pluggat fofo i 3 år xD

Metinia
0

#3: Jo, du är rätt ute. Så länge det inte handlar om reklam får man som fotograf lov att visa sina bilder för vem som helst, även för allmänheten. Och precis som du säger så när det handlar om reklam måste man ha igenkännbara personers tillstånd (alltså går det att se vilka det är på bilden så ska du ha tillstånd ifrån dem).

KarinWarnmark
0

Åh jättebra. Tack så mycket för hjälpen! =)